عنوان | بررسی اثربخشی آموزش غنیسازی رابطه جنسی بر باورهای روابط زناشویی، ابرازگری و کنشوری جنسی در زنان دارای تعارضات زناشویی |
تعداد صفحات | 11 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | علوم پزشکی رازی - دانشگاه علوم پزشکی ایران شماره 4 |
تاریخ انتشار | تير - 1401 |
محدوده صفحات | 112-102 |
کلید واژه | روابط زناشویی روابط جنسی عملکرد جنسی زنان عملکرد جنسی احقاق جنسی باورهای ارتباطی زناشویی تعارض زناشویی کنشوری جنسی زنان دارای تعارضات زناشویی آموزش غنیسازی رابطه جنسی ابرازگری جنسی |
چکیده |
مقدمه و هدف: پرداختن به موضوع تعارض زناشویی به منظور دست یافتن به راهبردهای پیشگیری، یکی از مهمترین ضروریات آموزش خانواده است. لذا هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش غنیسازی رابطه جنسی بر باورهای روابط زناشویی، ابرازگری و کنشوری جنسی در زنان دارای تعارضات زناشویی بود. مواد و روش ها: در این پژوهش نیمه آزمایشی تعداد 50 نفر از زنان دارای تعارضات زناشویی به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. برای گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقه ای به مدت 4 هفته برگزار شد و گروه گواه در این مدت هیچ مداخلهای دریافت نکردند. شرکت کنندهها توسط پرسشنامههای تعارضات زناشویی براتی و ثنایی (1375)، باورهای ارتباطی ایدلسون و اپستین (1982)، شاخص احقاق جنسی هالبرت (1992) و شاخص عملکرد جنسی زنان روزن و همکاران (2000) سنجیده شدند. یافته ها: نتایج نشان داد که نمرات باورهای روابط زناشویی در میان افراد گروه آزمایش، کاهش معناداری پیدا کرده است ولی در گروه گواه این کاهش معنادار وجود نداشته است و نمرات ابرازگری و کنش وری جنسی در میان افراد گروه آزمایش، افزایش معناداری پیدا کرد ولی در گروه گواه این افزایش معنادار وجود نداشت؛ در نتیجه تفاوت معناداری بین دو گروه آزمایش و گواه وجود دارد. همچنین نتایج پیگیری نیز نشان داد که اثر مداخله آموزشی همچنان پایدار بود. نتیجهگیری: بر اساس شواهد پژوهش حاضر میتوان از این برنامه آموزشی جهت بهبود باورهای روابط زناشویی و ابرازگری و کنش وری جنسی زنان دارای تعارضات زناشویی استفاده کرد. |
کد مقاله | 44168 |
تعداد بازدید | 80 |
|