| عنوان | نقش خانواده در شکل گیری مسئولیتپذیری: بررسی نقش واسطه گری نظم بخشی هیجانی |
| تعداد صفحات | 12 |
| نویسنده |
|
| مشخصات نشریه | علوم پزشکی رازی شماره 3 |
| تاریخ انتشار | خرداد - 1401 |
| محدوده صفحات | 156-145 |
| زبان | فارسی |
| کلید واژه | نقش خانواده تنظیم هیجانی جهتگیری ارتباطی گفت و شنود مسئولیتپذیری ارزیابی شناختی شیراز خانواده دانشآموزان دبیرستانی جهتگیری ارتباطی همنوایی الگوی ارتباطی خانواده ارزیابی مجدد سرکوب دانشآموزان دوره متوسطه دوم نظم بخشی هیجانی |
| چکیده |
زمینه و هدف: مسئولیتپذیری مفهوم و اصطلاح مثبت و بسیار مهم است که با درک مستقل آن شخص از خویش و با مفهوم انتخاب رابطه تنگاتنگ و مستقیم دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی نظمبخشی هیجانی در رابطه الگوهای ارتباطی خانواده با مسئولیت پذیری انجام گردید. روش کار: برای انجام تحقیق تحقیق توصیفی و همبستگی حاضر که با روش معادلات ساختاری انجام شد. از بین دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر شیراز 352 نفر (163 پسر و 189 دختر) به عنوان نمونه انتخاب شدند. سپس پرسشنامههای الگوهای ارتباطی خانواده کوئرنر و فیتز پاتریک (2002)، پرسشنامه تنطیم هیجان گروسو جان (2003) و پرسشنامه مسئولیت پذیری سروش (1390) توسط آزمودنی ها تکمیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد از بین سرکوب و ارزیابی مجدد شناختی؛ ارزیابی مجدد شناختی بین جهت گیری گفت و شنود و جهت گیری همنوایی با مسئولیتپذیری نقش واسطهگری معنادار دارد. ولیکن، سرکوبی نقش واسطه گری معنادار میان الگوهای ارتباطی خانواده و مسئولیتپذیری ندارد. نتیجه گیری: با توجه به نتایج می توان بیان کرد که در جهت گیری گفتوشنود و همنوایی باید به فرزندان راهبردهای صحیح تنظیم هیجان آموزش داده شود تا نوجوانان قادر باشند که مسئولیت پذیری بیشتری را تجربه نمایند. |
| کد مقاله | 44165 |
| تعداد بازدید | 234 |
|
|
پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظاممند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهشها و کارشناسیهای دینی و پاسخگویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...