• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی عوامل مؤثر بر طلاق در متقاضیان طلاق شهرستان سمنان
تعداد صفحات 11
نویسنده نعمت ستوده اصل - راهب قربانی - علی دارینی - زینب سوری
مشخصات نشریه  کومش شماره 3 پیاپی 89
تاریخ انتشار خرداد و تیر - 1401
محدوده صفحات 337-327
زبان فارسی
کلید واژه خشونت  همسرگزینی  بلوغ فکری  خشونت خانگی  اختلالات جنسی  علل طلاق  تقاضای طلاق  عوامل اجتماعی  خشونت فیزیکی  خشونت عاطفی  عوامل مؤثر  بلوغ عاطفی  عوامل فرهنگی  مشکلات اقتصادی  مشکلات اجتماعی  افراد متقاضی طلاق  عوامل اقتصادی  مشکلات فرهنگی  بی‌بند‌ و باری  سمنان  طلاق  
چکیده هدف: یکی از معضلات روان - اجتماعی جوامع در حال حاضر، افزایش روز‌افزون طلاق و از هم‌پاشیدگی بنای خانواده می‌باشد. هدف از این مطالعه بررسی علل طلاق در زوجین مراجعه‌کننده به دادگاه‌های خانواده شهر سمنان بوده است.
مواد و روش‌ها: در این مطالعه مقطعی، 335 نفر از متقاضیان طلاق مراجعه‌کننده به دادگستری سمنان از ابتدای سال 1397، وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسش‌نامه‌ی دو قسمتی بود. قسمت اول شامل ویژگی‌های دموگرافیگ و قسمت دوم شامل دلایل احتمالی طلاق که در مقیاس لیکرت 5 درجه‌ای تنظیم شده بود که فرد یکی از آن‌ها را در خصوص خودش انتخاب نمود.
یافته‌ها: میانگین ± انحراف معیار سن متقاضیان طلاق 6/8 ± 1/31 سال، مدت ازدواج 9/43% آنان زیر 5 سال بوده است. با استفاده از تحلیل عاملی 8 عامل (34 گویه) استخراج شد. از نظر متقاضیان طلاق، عامل خشونت (عاطفی- فیزیکی) و پس از آن عامل فرهنگی اجتماعی بیش‌ترین اثر و عامل بی‌بند و باری کم‌ترین اثر را در تقاضای طلاق داشتند. در عامل فرهنگی اجتماعی، گویه "تفاوت‌های فرهنگی با همسر" و پس از آن "نبودن فرهنگ گفت‌وگو بین خانواده‌ها"، در عامل خشونت (عاطفی- فیزیکی)، گویه "تند‌خویی و عصبی بودن همسر" و در عامل مشکلات اقتصادی، گویه "مسئولیت‌پذیر نبودن در قبل معیشت خانواده" نقش بیش‌تری در تقاضای طلاق داشتند. زنان عامل‌های خشونت (عاطفی- فیزیکی)، مشکلات فرهنگی اجتماعی، اقتصادی، عدم بلوغ عاطفی- فکری و بی‌بند و باری را موثرتر از مردان در تقاضای طلاق می‌دانستند (05/0 > P).
نتیجه‌گیری: به طور کلی، یافته‌ها نشان داد انتخاب درست همسر که با شناخت کافی از شریک زندگی حاصل می‌شود، می‌تواند از بسیاری از مشکلات بعدی زوجین جلوگیری نموده و ضامن بقای خانواده باشد. در این راستا مد نظر قرار دادن طول مدت آشنایی مناسب برای وصول به آشنایی کافی زوجین از یک‌دیگر در زمینه‌های ویژگی‌های شخصی، فرهنگی اجتماعی، باورها و ارزش‌های یک‌دیگر می‌تواند کمک‌کننده باشد.

کد مقاله 44162
تعداد بازدید 67

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397