• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بازشناسی ضرورت‌های شرعی ثبت و امکان دسترسی به اطلاعات اهدای گامت و جنین
تعداد صفحات 15
نویسنده محمد صحرایی اردکانی - حسین خدایار - مرضیه هنرور
مشخصات نشریه  حقوق پزشکی - محمود عباسی - علمی پژوهشی پیاپی 56
تاریخ انتشار 1400
زبان فارسی
کلید واژه فقه  جنین  نظام حقوقی  زوجین نابارور  اهدای تخمک  نظام حقوقی ایران  ناباروری  گامت  اهدای جنین  اهدای گامت  اهدای اسپرم  ثبت اطلاعات  
چکیده زمینه و هدف: در دنیای امروز با پیشرفت علم، امکان بارورسازی زوجین نابارور با به کارگیری روش‌های مختلف فراهم شده است. برخی از این روش­ها با دخالت فرد یا افراد دیگری غیر از زوجین و از طریق اهدای گامت (اسپرم یا تخمک) و جنین انجام می­ گیرد. از گذشته در نظام­ های حقوقی مختلف این اهدا به صورت گمنام و محرمانه صورت می ­گرفته است و ثبت یا گمنامی اطلاعات این اهدا، مورد مناقشه صاحب­نظران پزشکی و حقوق بوده است. قوانین بسیاری از کشورها امروزه به سمت لزوم ثبت اطلاعات و امکان دسترسی به آن گرایش پیدا کرده است، اما مقررات نظام حقوقی ایران در این زمینه علاوه بر ابهامات و کمبودها، به گمنامی اهدا گرایش دارد.
مواد و روش‌ها: این مقاله با رویکرد تحلیلی و با به کارگیری روش اسنادی و با بهره‌مندی از منابع کتابخانه‌ای تدوین شده است.
یافته‌ها: این پژوهش، با بررسی سیر تحولات نظام­ های حقوقی کشورها در این زمینه و همچنین بررسی اهم ادله موافقان و مخالفان ثبت اطلاعات، عقلاً لزوم و ضرورت ثبت اطلاعات و امکان دسترسی به آن را اثبات نموده است.
ملاحظات اخلاقی: تمامی مقاله با پایبندی به اصل اخلاقی صداقت و رعایت اصل امانت تدوین شده است.
نتیجه‌گیری: این پژوهش، بر اساس موازین فقه اسلامی، از جمله لزوم حفظ حقوق فطری مبتنی بر نسب، ضرورت احتیاط در فروج و جلوگیری از اختلاط انساب و نیز لزوم موافقت قطعی با مقصود شارع، بدین نتیجه رسیده است که شرعاً ثبت این اطلاعات لازم است تا در مواقع ضروری مخصوصاً حفظ حقوق کودک متولدشده از این روش‌ها، امکان دستیابی بدان فراهم باشد و بر این اساس تجدیدنظر اساسی در مقررات داخلی اجتناب­ ناپذیر است.

کد مقاله 44155
تعداد بازدید 66

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397