عنوان | سنجش تفاوتهای جنسیتی در مدل خودپنداره تحصیلی درس فیزیک |
تعداد صفحات | 22 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | علوم تربیتی - دانشگاه شهید چمران اهواز شماره 1 پیاپی 29 |
تاریخ انتشار | بهار و تابستان - 1401 |
محدوده صفحات | 102-81 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | دانشآموزان دختر دانشآموزان دختر دبیرستانی خودپنداره تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی دانشآموزان پسر دبیرستانی تفاوت جنسیتی دانشآموزان ایرانی دانشآموزان پسر مدلسازی ساختاری دانشآموزان پایه دهم دانشآموزان پایه یازدهم متوسطه دانشآموزان پایه دوازدهم درس فیزیک آموزش فیزیک |
چکیده |
خودپنداره تحصیلی سازه ای چند بعدی است، که به طور خاص در هر حوزه درسی تعریف و اندازه گیری میشود. هدف این پژوهش بررسی رابطه خودپنداره تحصیلی درس فیزیک و جنسیت در دانش آموزان ایرانی است. دادهها از نمونه ای 603 نفری دانش آموزان پسر و دختر در رشته های تجربی و ریاضی پایه های تحصیلی دهم تا دوازدهم دبیرستان های متوسطه ایران گردآوری شدند. برای هنجاریابی پرسشنامه خودپنداره تحصیلی فیزیک از تحلیل عاملی تاییدی و تحلیل روایی ظاهر و محتوایی استفاده شد. یافته ها نشان داد پرسشنامه خودپنداره تحصیلی فیزیک روایی سازه مطلوبی داشت و همچنین روابط بین خودپنداره تحصیلی فیزیک و جنسیت دانش آموزان معنادار و قابل توجه است ساختار مدل خودپنداره تحصیلی فیزیک بین پسران و دختران متفاوت عمل می کند و دانش آموزان دختر از نمره خودپنداره تحصیلی پایینی نسبت به پسران برخوردار هستند. پیشنهاد می شود در تدریس درس فیزیک به تفاوت های جنسیتی توجه شده و مداخله لازم برای بهبود خودپنداره تحصیلی در درس فیزیک در مدارس ایران انجام پذیرد. |
کد مقاله | 44131 |
تعداد بازدید | 85 |
|