عنوان
|
بررسی رویکرد اخلاقی تفکر مادرانه با تأکید بر دیدگاه رودیک و استنتاج دلالتهای تربیتی آن |
تعداد صفحات
|
20 |
نویسنده
|
مریم غفارزاده - محمدحسن میرزامحمدی - اکبر رهنما - مسعود صفایی مقدم |
مشخصات نشریه
|
علوم تربیتی - دانشگاه شهید چمران اهواز شماره 1 پیاپی 29 |
تاریخ انتشار
|
بهار و تابستان - 1401 |
محدوده صفحات
|
20-1 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
عشق مادری عشق تعلیم و تربیت اخلاق مراقبت اخلاق مادرانه اخلاق مراقبت فمینیستی رویکرد اخلاقی مراقبت مراقبت مادرانه دلالتهای تربیتی تفکر مادرانه فروتنی سارا رودیک عشق مراقبتی عشق توجه عشق موشکافانه اخلاقشناسی مادرانه اعمال مادرانه نقشهای مراقبتی
|
چکیده
|
پژوهش حاضر با هدف بررسی رویکرد تفکر اخلاقی مادرانه با تاکید بر دیدگاه رودیک و استنتاج دلالت های آن در تعلیم و تربیت مورد توجه قرار گرفت. سارا رودیک از اخلاق شناسان مراقبت فمنیستی رویکرد تفکر مادرانه را مطرح کرد. روش پژوهش حاضر از نوع تحلیلی و استنتاجی است. بر این اساس ابتدا رویکرد تفکر مادرانه مورد تحلیل واقع شد و عناصر اساسی آن مورد برررسی قرار گرفت. هستی شناسی مادرانه از نوع ارتباطی است و تجربه اساس معرفت شناسی آن بوده که در آن تفکر و عمل لازم و ملزوم یکدیگرند. اخلاق شناسی مادرانه مبتنی بر ترجیح دیگری بر خود است. از دیدگاه رودیک اعمال مادرانه، شامل سه هدف؛ حفاظت، رشد و آموزش می باشد. از نظر این رویکرد، مادران در اجرای نقش های مراقبتی از اصل عشق بهره می گیرند. از نظر رودیک مادران عشق مادران شامل؛ عشق توجه، عشق محافظتی (عشق نگهدارنده)، عشق موشکافانه و فروتنی می باشند. با توجه به عناصر اصلی رویکرد تفکر مادرانه، محققان به استنتاج دلالت هایی تربیتی پرداختند. تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که در آموزش و پرورش مبتنی بر تفکر مهرورزانه و مادرانه؛ هدف کلی آموزش و پرورش "آموزش صلح "می باشد. معلم در این رویکرد دارای خصوصیاتی همچون؛ عشق ورزی، تامل، توانایی انتظار، توجه، آگاهی، اعتدال و تواضع می باشد. دانش آموز دارای تفکری همراه با سبک شناختی و تاملی همراه با توانایی های نامحدود است. محیط آموزشی هم باید محیطی توام با امنیت، نشاط و شادابی باشد. رویکرد تفکر مادرانه قابلیت آن را دارد که به عنوان یک الگو در مناسبات اجتماعی و تربیتی مورد توجه قرار بگیرد.
|