عنوان | عوامل شکلگیری خیانت زناشویی در ایران؛ مطالعه فراترکیب |
تعداد صفحات | 42 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | بررسی مسائل اجتماعی ایران - دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران - علمی پژوهشی شماره 2 |
تاریخ انتشار | پاییز و زمستان - 1400 |
محدوده صفحات | 74-33 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | ایران عوامل اجتماعی خانواده ایرانی روابط فرازناشویی عوامل خانوادگی عوامل فرهنگی عوامل فردی عوامل زمینهای خیانت زناشویی عوامل روانشناختی عوامل اقتصادی خیانت خیانت خانوادگی عوامل رسانهای خیانت جنسی زمینههای خیانت جنسی خیانت عاطفی زوجین روابط فرازناشویی عاطفی روابط فرازناشویی جنسی فراترکیب شرایط مؤثر بر خیانت زناشویی عوامل رابطهای فراترکیب کیفی خیانت عاطفی خیانت زوج |
چکیده |
این مطالعه به دنبال پاسخ به این سؤال بوده است که عوامل خیانت زناشویی در خانواده ایرانی شامل چه مواردی است. پژوهش حاضر، از روش «فراترکیب کیفی» مطالعات پیشین استفاده کرده است. در این راستا، 78 مقاله علمی-پژوهشی در ایران که به موضوع خیانت زناشویی پرداخته اند، شناسایی و تحلیل شدند و تمام یافته های آنها استخراج و مورد کدگذاری چندمرحله ای قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که عوامل خیانت زناشویی در ایران را میتوان تحت 9 مقوله اصلی، طبقه بندی نمود که شامل موارد زیر است؛ 1- عوامل اجتماعی؛ 2- عوامل روانشناختی؛ 3- عوامل فرهنگی؛ 4- عوامل خانوادگی؛ 5- عوامل فردی؛ 6- عوامل رابطه ای؛ 7- عوامل اقتصادی؛ 8- عوامل رسانه ای و 9- عوامل زمینه ای. هر یک از این مقوله های اصلی، به زیرمقوله های مختلفی تقسیم شده است. در این راستا، عوامل اجتماعی پدیدآورنده خیانت، شامل «فرصتهای خیانت»، «گروه های دوستی» و «شرایط محیطی» بوده است. عوامل روانشناختی خیانت، شامل «نوع شخصیت افراد»، «سبکهای دلبستگی» و «نوع طرحواره عشق» آنهاست. عوامل فرهنگی نیز به «تغییر ارزشها و باورها» و «نوع تربیت دینی» افراد اشاره داشته است. عوامل خانوادگی نیز شامل «ازدواج نامناسب»، «اختلافات خانوادگی» و «نوع پیشینه خانوادگی» افراد است. همچنین عوامل فردی شامل «نارضایتی جنسی»، «نارضایتی عاطفی»، «احساس تنهایی»، «فقدان دسترسی به همسر»، «ضعف در کنترل همسر»، «خشونت خانگی»، «انتقام از همسر» و «نقش نفر سوم رابطه» است. عوامل اقتصادی نیز شامل «پایگاه اقتصادی فرد»، «نقش مشکلات مالی» و «انگیزه ورود به خیانت به بهانه پیشرفتهای کاری و شغلی» بوده است. عوامل رسانه ای نیز به «تضعیف ارزشهای ایرانی از طریق شبکه های اجتماعی و شبکه های ماهواره ای» و همچنین «تولید نیازهای جدید توسط رسانه ها» تأکید نموده است. در آخر، عوامل زمینه ای نیز شامل نقش «سن» و «جنسیت» در خیانت بوده است. یافته ها نشان داد که خیانت در بین مردان و در بین جوانان ایرانی، بیشتر از سایر گروه های اجتماعی رخ داده است. |
کد مقاله | 44119 |
تعداد بازدید | 166 |
|