عنوان
|
تبیین اهداف برنامه درسی آموزش خانواده در مدارس دوره ابتدایی |
تعداد صفحات
|
15 |
نویسنده
|
آزیتا قرنجیک - علی اصغر بیانی - حسن صائمی - حسین فکوری حاجی یار |
مشخصات نشریه
|
پژوهش در برنامهريزي درسي (دانش و پژوهش در علوم تربیتی سابق) - دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان - با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسی ایران - علمی پژوهشی سال 18 شماره 2 پیاپی 71 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1400 |
محدوده صفحات
|
146-132 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
آموزش خانواده اهداف خانواده برنامههای درسی دوره ابتدایی مدارس دوره ابتدایی
|
چکیده
|
هدف این پژوهش "تبیین اهداف برنامه درسی آموزش خانواده در مدارس دوره ابتدایی" است. رویکرد پژوهش کیفی و با روش تحلیل محتوای قراردادی (رویکرد استقرایی) بود. جامعه هدف 20 نفر از اعضای هیئت علمی گروه های برنامه ریزی درسی، جامعه شناسان، مشاوران و مدرسان آموزش خانواده و روانشناسان بودند و با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. روش گردآوری اطلاعات، مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. برای روایی و پایایی داده ها از معیارهای قابلیت اعتبار و قابلیت تایید استفاده گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل محتوای قراردادی مبتنی بر استقرا بهره گرفته شد. تحلیل داده ها منجر به استخراج 70 مفهوم، 12 مقوله فرعی و 5 مقوله اصلی شد. مقولات اصلی پدیدار شده شامل: "ارتقای سواد رسانه ای"، "آگاهی نسبت به آداب و مهارتهای زیستن"، "مشارکت خانوادهها و نقش والدگری"، "شناخت نسبت به مراحل رشد و زندگی کودکان" و "آگاهی نسبت به اصول و مبانی تعلیم و تربیت" می باشند. نتایج حاصل می تواند در برنامه ریزی و اجرای هرچه بهتر دورههای آموزش خانواده در مدارس دوره ابتدایی تسهیلگر باشد و برنامهریزان و مجریان این دوره ها نیز می توانند در بعد عملی از آن بهره گیرند.
|