• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مقایسه اثربخشی آموزش اجتماعی کردن هیجانات و آموزش استعاره‌های فرزندپروری به مادران بر احساس شرم کودکان با مشکلات رفتاری درونی شده
تعداد صفحات 16
نویسنده شهرزاد دوستانی - امیر قمرانی
مشخصات نشریه  پژوهش‌های علوم شناختی و رفتاری - دانشگاه اصفهان سال 11 شماره 2 پیاپی 21
تاریخ انتشار پاییز و زمستان - 1400
محدوده صفحات 42-27
زبان فارسی
کلید واژه فرزندپروری  آموزش مادران  مشکلات رفتاری کودکان  اختلالات رفتاری  شیوه‌های فرزند‌پروری مادر  خانواده و اجتماعی‌کردن فرزندان  اجتماعی کردن  احساس شرم  اختلال رفتاری فرزندان  سبک فرزندپروری  آموزش فرزندپروری  مشکلات رفتاری درونی سازی شده  اجتماعی کردن هیجان کودکان  اجتماعی شدن هیجانات  استعاره‌های فرزندپروری  
چکیده مشکلات رفتاری، بر کارکرد انطباقی فرد در حوزه‌های عملی، اجتماعی و مفهومی تأثیرگذارند. یکی از مهم ترین عوامل خانوادگی در تحول مشکلات رفتاری، شیوه های فرزندپروری والدین است. هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش اجتماعی کردن هیجانات و آموزش استعاره‌های فرزندپروری بر احساس شرم کودکان با مشکلات رفتاری درونی‌شده بود. روش پژوهش آزمایشی با طرح پیش‌آزمون پس‌آزمون با گروه گواه بوده است. نخست آزمودنی‌ها بر اساس ملاک‌های ورود غربال شدند، سپس 45 مادر دارای کودک با مشکلات رفتاری درونی‌شده انتخاب شده و به طور تصادفی در در دو گروه آزمایش اجتماعی کردن هیجانات و آموزش استعاره‌های فرزندپروری (هر گروه 15 نفر) و همچنین یک گروه کنترل (15 نفر) گمارده شدند. مادران در گروه اجتماعی کردن هیجانات 8 جلسه و در گروه استعاره‌های فرزندپروی در 7 جلسه تحت آموزش قرار گرفتند و گروه گواه مداخله‌ای دریافت نکردند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه مشکلات رفتاری آخنباخ (فرم والد) و پرسشنامه احساس شرم و گناه توسکا‌-کودک بوده است. تحلیل داده‌ها با استفاده از تحلیل کوورایانس نشان داد که هر دو آموزش توانسته احساس شرم را به طور معناداری کاهش دهد، اما آموزش اجتماعی کردن هیجانات در مقایسه با آموزش استعاره های فرزندپروری بهتر توانسته باعث کاهش علائم و نشانه‌های هیجان شرم در کودکان با مشکلات رفتاری درونی‌شده گردد. این تفاوت می‌تواند حاکی از تاثیرگذاری بیشتر روش‌های فرزندپروری هیجان‌محور در مقایسه با روش های شناختی به دلیل و تکنیک‌هایی چون تشخیص علت و پیامد هیجانات و مکالمات هیجان محور و غیره بر متغیر هیجانی شرم که با مشکلات رفتاری درونی شده رابطه نزدیک دارد، باشد.

کد مقاله 44099
تعداد بازدید 115

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397