عنوان
|
تبیین ارتباط مصرف رسانهای و دینداری با رفتار باروری زنان (مورد مطالعه: زنان متأهل 15-49 ساله، شهر تبریز) |
تعداد صفحات
|
19 |
نویسنده
|
محمدباقر علیزاده اقدم - توکل آقایاری هیر - سعید سلطانی بهرام - نسرین انصاری اوزی |
مشخصات نشریه
|
جامعهشناسی فرهنگ و هنر شماره 1 پیاپی 10 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1401 |
محدوده صفحات
|
84-66 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
باروری زنان فرزندآوری میزان باروری زنان متأهل باروری زنان تبریز دینداری زنان سطح تحصیلات دینداری مصرف رسانهای میزان تحصیلات زنان زنان 15-49 ساله رفتار باروری تبریز میزان دینداری رفتار فرزندآوری
|
چکیده
|
رفتار باروری نشاندهنده زمینه فکری، تصمیم گیری و نهایتاً عملکرد افراد برای داشتن فرزند است. پژوهشگران اجتماعی دگرگونی های به وجود آمده در خانواده را نتیجهی اجتناب ناپذیر دگرگونیهای ساختاری جامعه به ویژه دگرگونی های ایدئولوژیکی می دانند. در این پژوهش رفتار باروری در ارتباط با متغیرهای دینداری، مصرف رسانه ای و سطح تحصیلات به روش پیمایشی مورد بررسی قرار گرفته است. جامعه آماری پژوهش حاضر، زنان متأهل 15-49 ساله شهر تبریز بودند که بر اساس سرشماری سال 1395، تعداد آنها حدود 338220 نفر اعلام شده است. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 498 نفر برآورد گردیده و شیوه نمونه گیری خوشهای چندمرحلهای بوده است. به منظور گردآوری داده ها از پرسشنامه های استاندارد و محقق ساخته استفاده شده است. یافته های توصیفی پژوهش نشان داد که 9/12 درصد زنان مورد مطالعه بدون فرزند بودند و 5/75 درصد زنان دارای یک یا دو فرزند بودند. نتایج حاصل از آزمون فرضیه های تحقیق نشان داد که بین دینداری و رفتار باروری زنان رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد و با افزایش میزان دینداری زنان، رفتار باروری و فرزندآوری آنها بهبود پیدا می کرد. در حالیکه بین مصرف رسانه ای زنان و رفتار باروری آنها ارتباط معکوس و معنی داری وجود داشت. همچنین میزان باروری زنان بر اساس سطح تحصیلات زنان و همسرانشان تفاوت معنی داری داشته است.
|