عنوان | تحلیل نشانهشناختی بدنمندی در کاربران زن اینستاگرام مطالعه موردی دو طراح لباس (آناشید حسینی و الهه جهادگر) |
تعداد صفحات | 20 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | جامعهشناسی فرهنگ و هنر شماره 1 پیاپی 10 |
تاریخ انتشار | بهار - 1401 |
محدوده صفحات | 53-34 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | شبکههای اجتماعی نشانهشناسی اجتماعی شبکههای اجتماعی مجازی تحلیل نشانه شناختی شبکههای مجازی کاربران زن اینستاگرام بدنمندی طراح زن فعالیت در اینستاگرام اینستاگرامر اینستاگرام فارسی نمایشی شدن طراحان لباس آناشید حسینی الهه جهادگر |
چکیده |
صحبت از نقش بدن در شکل گیری خود اجتماعی زمانی میسر می شود که امکان حضور و نمود بدن در یک بستر ارتباطی برای فرد مهیا گردد و این همان نقطه تلاقی عکس، بدن و شبکه های اجتماعی است؛ چرا که شبکه های مجازی همچون اینستاگرام ضمن فراهم کردن مجالی برای به اشتراک گذاری گسترده عکس، فرصت برقراری تعامل، بحث و گفتگو پیرامون محتوای بصری تولید شده را نیز فراهم میکند. این پژوهش با استفاده از روش کیفی نشانه شناسی انجام شده است و برای بررسی صفحات اینستاگرام نمونه های مورد بررسی از رویکرد نشانه شناسی کرس و تئوون لیون استفاده شده است. نمونه ها به صورت هدفمند از زنان طراح لباس که در ایران فعالیت میکنند انتخاب شده است. یافته های این پژوهش نشان میدهد که با فراگیری شبکه های اجتماعی تصویر محور فرهنگ بدنمندی در ایران دستخوش تغییراتی شده است و نمایشی شدن زندگی روزمره در حال دگرگون کردن جنبه های مهمی از فرهنگ و جابه جایی در مرزهای حریم خصوصی است. سوژه های مورد بررسی از روش های مختلفی اعم از تکیه بر زیبایی چهره و اندام، نشان دادن کالاهای مصرفی گران قیمت، استفاده از تکنیک های عکاسی و سورئال سازی فضا و تکیه بر ویژگی های منحصر به فردی نظیر، زیبایی، متانت و... سعی در جلب توجه کاربران دارند. |
کد مقاله | 44089 |
تعداد بازدید | 106 |
|