• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تحلیل نشانه‌شناختی بدنمندی در کاربران زن اینستاگرام مطالعه موردی دو طراح لباس (آناشید حسینی و الهه جهادگر)
تعداد صفحات 20
نویسنده مهشید مراقی - هادی خانیکی
مشخصات نشریه  جامعه‌شناسی فرهنگ و هنر شماره 1 پیاپی 10
تاریخ انتشار بهار - 1401
محدوده صفحات 53-34
زبان فارسی
کلید واژه شبکه‌های اجتماعی  نشانه‌شناسی اجتماعی  شبکه‌های اجتماعی مجازی  تحلیل نشانه شناختی  شبکه‌های مجازی  کاربران زن  اینستاگرام  بدنمندی  طراح زن  فعالیت در اینستاگرام  اینستاگرامر  اینستاگرام فارسی  نمایشی شدن  طراحان لباس  آناشید حسینی  الهه جهادگر  
چکیده صحبت از نقش بدن در شکل­ گیری خود اجتماعی زمانی میسر می­ شود که امکان حضور و نمود بدن در یک بستر ارتباطی برای فرد مهیا گردد و این همان نقطه تلاقی عکس، بدن و شبکه­ های اجتماعی است؛ چرا که شبکه­ های مجازی همچون اینستاگرام ضمن فراهم کردن مجالی برای به اشتراک­ گذاری گسترده عکس، فرصت برقراری تعامل، بحث و گفتگو پیرامون محتوای بصری تولید شده را نیز فراهم می­کند. این پژوهش با استفاده از روش کیفی نشانه­ شناسی انجام شده است و برای بررسی صفحات اینستاگرام نمونه­ های مورد بررسی از رویکرد نشانه­ شناسی کرس و تئوون لیون استفاده شده است. نمونه­ ها به صورت هدفمند از زنان طراح لباس که در ایران فعالیت می­­کنند انتخاب شده است. یافته ­های این پژوهش نشان می­دهد که با فراگیری شبکه­ های اجتماعی تصویر محور فرهنگ بدنمندی در ایران دستخوش تغییراتی شده است و نمایشی شدن زندگی روزمره در حال دگرگون کردن جنبه­ های مهمی از فرهنگ و جابه جایی در مرزهای حریم خصوصی است. سوژه­ های مورد بررسی از روش­ های مختلفی اعم از تکیه بر زیبایی چهره و اندام، نشان دادن کالاهای مصرفی گران قیمت، استفاده از تکنیک های عکاسی و سورئال سازی فضا و تکیه بر ویژگی های منحصر به فردی نظیر، زیبایی، متانت و... سعی در جلب توجه کاربران دارند.

کد مقاله 44089
تعداد بازدید 106

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397