عنوان
|
پیش بینی افسردگی، اضطراب، استرس و اهمال کاری تحصیلی بر اساس اعتیاد به گوشیهای هوشمند با تأکید بر تفاوتهای جنسیتی در دانشآموزان |
تعداد صفحات
|
30 |
نویسنده
|
محبوبه موسیوند - مژگان حیاتی - مهدیه رمضانی ترکمانی |
مشخصات نشریه
|
مطالعات اجتماعی روانشناختی زنان (مطالعات زنان سابق) سال 20 شماره 2 پیاپی 71 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1401 |
محدوده صفحات
|
95-66 |
کلید واژه
|
افسردگی افسردگی دختران دانشآموزان دختر استرس اضطراب احساس تنهایی تلفن همراه دانشآموزان دختر دبیرستانی دانشآموزان پسر دبیرستانی اهمال کاری تحصیلی اعتیاد به تلفن همراه اهمال کاری دانشآموزان پسر اضطراب دختران اضطراب دانشآموزان تلفن همراه هوشمند اضطراب پسران افسردگی پسران دانشآموزان متوسطه اول استفاده مفرط از تلفن همراه استرس دختران استرس پسران اعتیاد به گوشی هوشمند ترکمانچای (شهرستان) میلگرایی خلاقیتزدایی
|
چکیده
|
استفاده بیش از حد از گوشیهای هوشمند با اهمالکاری تحصیلی، افسردگی، اضطراب و استرس در دانشآموزان مرتبط است؛ بنابراین بررسی ارتباط اعتیاد به گوشی هوشمند با اهمالکاری و آسیبپذیری روانشناختی در دانشآموزان از اهمیت ویژهای برخوردار است. از این رو، این مطالعه با هدف پیشبینی افسردگی، اضطراب، استرس و اهمالکاری تحصیلی بر اساس اعتیاد به گوشیهای هوشمند با تاکید بر تفاوت های جنسیتی در دانشآموزان انجام شد. پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای نسبتی 275 نفر (120 دختر و 155 پسر) از دانشآموزان دوره اول متوسطه شهر ترکمانچای که در سال تحصیلی 1400-1399 انتخاب شدند. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامه اهمالکاری سولومون و راثبلوم (1984)، پرسشنامه اعتیاد به گوشی همراه سواری (1392) و مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس (DASS-21) جمعآوری شدند. نتایج حاصل از ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین اعتیاد به گوشیهای هوشمند با افسردگی (457/0 = r)، اضطراب (363/0 = r)، استرس (334/0 = r) و اهمالکاری تحصیلی (358/0 = r) رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد (001/0 ≥ P). نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد که در دانشآموزان دختر میلگرایی، احساس تنهایی و خلاقیتزدایی و در دانشآموزان پسر میلگرایی و احساس تنهایی قویترین پیشبینی کنندههای افسردگی، اضطراب و استرس بودند. همچنین قوی ترین پیشبینی کننده اهمالکاری در دانشآموزان دختر احساس تنهایی و خلاقیتزدایی و در دانشآموزان پسر احساس تنهایی بودند. میتوان نتیجه گرفت اعتیاد به گوشیهای هوشمند همراه سبب افزایش میزان استرس و اضطراب در دانشآموزان شده و استرس و اضطراب ناشی از اعتیاد به گوشیهای هوشمند نیز باعث افزایش میزان اهمال کاری در بین دانشآموزان میشود.
|