• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مدل‌یابی نقش میانجی کارکرد سبک‌های تفکر در رابطه علی ادراک از سبک‌های فرزندپروری و جهت‌گیری‌های انگیزشی
تعداد صفحات 23
نویسنده هوشنگ گراوند
مشخصات نشریه  خانواده پژوهی سال 18 شماره 1 پیاپی 69
تاریخ انتشار بهار - 1401
محدوده صفحات 119-97
زبان فارسی
کلید واژه فرزندپروری  فرزندپروری مقتدرانه  فرزندپروری مستبدانه  فرزندپروری سهل گیرانه  انگیزش تحصیلی  انگیزش بیرونی  انگیزش درونی  سبک‌های تفکر  سبک‌های فرزندپروری ادراک شده  تفکر اجرایی  سبک فرزندپروری  دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد  دانشجویان کارشناسی  دانشگاه فردوسی مشهد  تدوین مدل علی  مدل‌یابی  جهت‌گیری‌های انگیزشی  
چکیده پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل علّی تأثیر ادراک از سبک‌های فرزندپروری بر جهت‌گیری‌های انگیزش با توجه به نقش واسطه‌ای کارکرد سبک‌های تفکر انجام شد. روش پژوهش حاضر همبستگی و از نوع تحلیل مسیر بود. 352 نفر به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای از دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه فردوسی مشهد انتخاب، و به پرسش‌نامه‌های سبک‌های فرزندپروی بامریند، سبک‌های تفکر استرنبرگ و واگنر و مقیاس انگیزش تحصیلی والرند و همکاران پاسخ دادند. تحلیل داده‌ها با روش تحلیل مسیر به‌وسیله نرم‌افزار AMOS انجام گرفت. نتایج نشان داد که سبک‌های فرزندپروری مقتدرانه و سهل‌گیرانه به‌ترتیب اثر مثبت و منفی بر انگیزش درونی دارند، اما سبک مستبدانه دارای اثر مستقیمی بر انگیزش درونی نبودند. همچنین سبک‌های فرزندپروری اثر مستقیمی بر انگیزه بیرونی نداشتند، ولی از بین سبک‌های فرزندپروری فقط سبک مستبدانه اثر مثبتی بر بی‌انگیزگی داشت. همچنین از بین کارکرد سبک‌های تفکر فقط سبک تفکر اجرایی، اثر مثبت و معنی‌داری بر انگیزش درونی و بیرونی داشت. نتایج غیرمستقیم مسیرها نشان داد که فقط سبک فرزندپروری مقتدرانه با میانجی‌گری سبک تفکر اجرایی می‌تواند بر میزان انگیزش درونی و بیرونی تحصیلی دانشجویان بیفزاید. لذا می‌توان نتیجه گرفت که گرایش خانواده‌ها به سبک‌ تربیتی مقتدرانه بر انتخاب سبک‌ تفکر فرزندان و درونی‌سازی انگیزش تحصیلی تأثیرگذار است.

کد مقاله 44080
تعداد بازدید 130

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397