عنوان | مقایسه اثربخشی آموزش غنیسازی زندگی زناشویی بر اساس تئوری انتخاب و نظریه گاتمن بر گذشت در زندگی زناشویی زنان |
تعداد صفحات | 18 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | خانواده پژوهی سال 18 شماره 1 پیاپی 69 |
تاریخ انتشار | بهار - 1401 |
محدوده صفحات | 56-39 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | زندگی زناشویی مشکلات زناشویی زنان متأهل آموزش غنیسازی زندگی زناشویی گذشت نظریه انتخاب نظریه جان گاتمن زنان مراجعه کننده به مراکز مشاوره شوش (شهرستان) غنیسازی زندگی زناشویی آموزش غنیسازی گذشت زناشویی گذشت زنان |
چکیده |
هدف این پژوهش مقایسه اثربخشی آموزش غنی سازی زندگی زناشویی بر اساس دو رویکرد تئوری انتخاب و گاتمن بر گذشت زنان در زندگی زناشویی است. روش پژوهش نیمهتجربی با طرح پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش شامل زنان متأهل دارای مشکلات زناشویی مراجعهکننده به مرکز مشاوره تسنیم در شهرستان شوش در سال 98 بودند که از میان آنها 60 نفر با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه مساوی جای گرفتند. گروه اول در 9 جلسه 60 دقیقه ای غنیسازی بر اساس تئوری انتخاب و گروه دوم در 8 جلسه 60 دقیقه ای غنی سازی بر اساس نظریه گاتمن را آموزش دیدند. و گروه کنترل نیز پرسشنامه گذشت را در هر دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون تکمیل کردند و هیچگونه آموزشی دریافت نکردند. آزمودنی ها پرسشنامه گذشت ری (1988) را در مراحل پیش آزمون و پس آزمون تکمیل کردند. برای تحلیل داده ها، روش تحلیل واریانس مکرر و آزمون تعقیبی بونفرونی به کار رفت که نتایج نشان داد هر دو روش تئوری انتخاب و نظریه گاتمن بر افزایش گذشت زنان در زندگی زناشویی مؤثر است و غنی سازی بر اساس تئوری انتخاب اثربخشی بیشتری دارد. همچنین، نتایج آزمون تعقیبی بونفرونی نشان داد آموزش غنیسازی بر اساس هر دو روش بر گذشت مؤثر است و روش تئوری انتخاب ماندگاری بالاتری دارد. |
کد مقاله | 44077 |
تعداد بازدید | 124 |
|