عنوان | بررسی رابطه طرحواره جنسیتی و سازگاری اجتماعی نوجوانان |
تعداد صفحات | 12 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | زن و جامعه (جامعهشناسی زنان سابق) پیاپی 50 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1401 |
محدوده صفحات | 12-1 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | نقشهای جنسیتی دختران نوجوان دانشآموزان دختر سازگاری اجتماعی دانشآموزان دختر دبیرستانی دانشآموزان دبیرستانی سازگاری دانشآموزان پسر ناسازگاری اجتماعی سازگاری اجتماعی نوجوانان طرحوارههای جنسیتی دانشآموزان پسر دبیرستانی سازگاری دانشآموزان دختر دانشآموزان نوجوان دانشآموزان پسر پسران نوجوان سازگاری دانشآموزان سازگاری دختران جویم (شهرستان) |
چکیده |
هدف: هدف این پژوهش بررسی رابطه بین طرحواره جنسیتی و سازگاری اجتماعی دانش آموزان دختر و پسر دبیرستانهای شهرستان جویم بود. روش: روش تحقیق توصیفی پیمایشی است. جامعه آماری شامل همه دانش آموزان دختر و پسر پایه اول دوره دبیرستان دخترانه و پسرانه دبیرستانهای جویم است که 283 نفر هستند و 105 به عنوان حجم نمونه با فرمول کوکران و با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدهاند. ابزار پژوهش پرسشنامه طرحواره جنسیتی بم (1976) و سازگاری اجتماعی کالیفرنیا تورپ و همکاران (1936) است که روایی و پایایی مطلوبی داشت. یافته ها: نتیجه تحلیل واریانس در ارتباط با سازگاری اجتماعی و نقشهای جنسیتی نشان می دهدکه (48 /10 = f) معنادار میباشد، همچنین نتایج تحلیل واریانس دو طرفه نشان داد که میزان سازگاری اجتماعی دو جنس در نقشهای جنسیتی (18/583 = f) معنادار میباشد. نتیجه آزمون t مستقل برای بررسی میزان سازگاری اجتماعی در دانش آموزان دختر و پسر نشان داد که t بدست آمده برابر (35/3) معنی دار است. نتیجه آزمون خی دو برای بررسی رابطه سازگاری اجتماعی با نقشهای جنسیتی در دانش آموزان دختر نشان داد که خی دو بدست آمده برابر با 7 معنی دار نمیباشد. نتیجه آزمون خی دو برای بررسی رابطه سازگاری اجتماعی با نقشهای جنسیتی دانش آموزان پسر نشان داد خی دو بدست آمده برابر با 81/1 معنی دار نمیباشد. با توجه به آنچه که نتایج نشان داد، بین طرحواره جنسیتی و سازگاری اجتماعی دانش آموزان دختر و پسر رابطه وجود دارد. بنابراین اصلاح یا استحکام طرحواره های جنسیتی جهت دستیابی به سازگاری اجتماعی دانش آموزان اهمیت دارد. |
کد مقاله | 44061 |
تعداد بازدید | 78 |
|