عنوان
|
نقش خانواده در اجرای برنامهریزی درسی مدارس |
تعداد صفحات
|
29 |
نویسنده
|
حبیب احمدی ارکمی - علی محبی |
مشخصات نشریه
|
فرهنگي تربيتي زنان و خانواده (فرهنگی - دفاعی زنان و خانواده سابق) - مركز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه جامع امام حسین (ع) - علمی پژوهشی سال 17 پیاپی 59 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1401 |
محدوده صفحات
|
39-11 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
نقش خانواده نهاد خانواده خانواده برنامههای درسی گروه کانونی ابعاد نقش خانواده قلمرو برنامه درسی برنامهریزی درسی
|
چکیده
|
قبول این باور آموزشی که سهیم نمودن خانواده در تربیت و روند آموزشی، یکی از ابزارهای حیاتی در دستیابی به نتایج بهتر و همچنین سازوکار مناسب برای ایجاد مدارسی کارآمدتر و مردمسالارتر است، اهمیت زیادی برای نظام آموزشی کنونی دارد تا بتواند از نظام بسته و غیرمشارکتی مدارس به الگوی مردم سالاری آزاد تبدیل شود. هدف این تحقیق، شناسایی نقشآفرینی نهاد خانواده در اجرای برنامهریزی درسی مدارس است. در این تحقیق برای شناسایی ابعاد از روش پژوهش اکتشافی و تحقیق اولیه استفاده شد. بـرای جمـعآوری دادهها از گـروههـای کـانونی که یکی از روشهای کلیدی اکتشاف کیفی در علوم اجتماعی به شمار میرونـد، استفاده شد. جهت دریافت دیدگاه گروه نماینده والدین، 20 تن از متخصصان و خبرگان علوم تربیتی، به ویژه برنامهریزان درسی و فلاسفه تعلیم و تربیت با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و نظراتشان با روش تحلیل محتوای کیفی تحلیل شد.
نتایج حاصل از تحلیل دادهها، حاکی از عدم مداخله صحیح والدین در اجرای برنامهریزی درسی بود. همچنین یافتههای پژوهش نشانگر آن است که نهاد خانواده میتواند در همه حوزههای برنامهریزی درسی نقش کلیدی داشته باشد و تمایل به مشارکت در اجرای برنامههای درسی فرزندان خود ایجاد کند. چهار مضمون از دادههای مربوط به درک و تجربیات شرکتکنندگان از حضور والدین در اجرای برنامهریزی درسی پدید آمده است. این مضامین عبارت است از: نقش نهاد خانواده به عنوان مشارکتکننده، حمایتکننده (پشتیبان)، یادگیرنده و سیاستگذار (تصمیمساز). از این رو در این نوشتار به اختصار نقش و تأثیر هر یک از عوامل مذکور را بررسی نموده و راهبردهای عملی ارائه میشود.
|