عنوان
|
واکاوی ضرورتهای طراحی برنامه درسی آموزش خانواده در مدارس دوره ابتدایی |
تعداد صفحات
|
16 |
نویسنده
|
آزیتا قرنجیک - علی اصغر بیانی - حسن صائمی - حسین فکوری حاجی یار |
مشخصات نشریه
|
خانواده و پژوهش - پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش - علمی پژوهشی سال 19 شماره 1 پیاپی 54 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1401 |
محدوده صفحات
|
40-25 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
تعلیم و تربیت فرزند آموزش خانواده تربیت فرزندان نگرش والدین خانواده برنامههای درسی دوره ابتدایی آگاهی والدین عملکرد والدین مدارس دوره ابتدایی
|
چکیده
|
هدف این پژوهش تبیین اهمیت و ضرورت طراحی برنامه درسی آموزش خانواده در موفقیت نظام تعلیم و تربیت فرزندان است. این پژوهش با رویکرد کیفی و بهروش تحلیل محتوای قراردادی انجام شده است. بیست صاحبنظر در حوزههای برنامهریزی درسی، روانشناسی، جامعهشناسی، مشاوره خانواده و مدرسی آموزش خانواده با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. دادهها از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته و تعاملی تا رسیدن به حد اشباع اطلاعات گردآوری و یافتههای حاصل از تحلیل دادهها در دو مقوله اصلی طبقهبندی شدند که عبارتاند از: 1. ارتباط و پیوند مدرسه و خانواده بر اساس نیازها و درک متقابل (با هشت مقولۀ فرعی: آگاهی والدین از وظایف و نقش های خود، انسجام و وحدت رویه در آموزش خانواده، ضرورت توجه به خانواده بهعنوان کانون اصلی رشد و تعالی انسان، مشارکت والدین در برنامهدرسی، ضرورت پیوند برنامههای درسی با واقعیات زندگی، ناآگاهی و مشکلات رفتاری خانوادهها، آشنایی والدین با نظام های درسی مدرسه، آگاهی از ابعاد رشد همهجانبه کودکان)؛ 2. کارآمدی و کاربردی بودن برنامههای درسی (با سه مقولۀ فرعی: اثربخشی و کارایی برنامههای درسی، در نظر گرفتن تغییر و تحولات جهانی، کاربرد روشهای حمایتی و مراقبتی در فعالیتهای یاددهی و یادگیری). بنابر نتایج این پژوهش، برنامهدرسی آموزش خانواده در دورۀ ابتدایی نهتنها در ارتقای آگاهی، نگرش و عملکرد والدین در تربیت فرزندان نقش اساسی دارد، بلکه در ایجاد همسویی در اهداف و انتظارات تربیتی و آموزشی میان نهاد خانه و مدرسه نیز نقشی تعیینکننده دارد.
|