• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان واکاوی ضرورت‌های طراحی برنامه درسی آموزش خانواده در مدارس دوره ابتدایی
تعداد صفحات 16
نویسنده آزیتا قرنجیک - علی اصغر بیانی - حسن صائمی - حسین فکوری حاجی یار
مشخصات نشریه  خانواده و پژوهش - پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش - علمی پژوهشی سال 19 شماره 1 پیاپی 54
تاریخ انتشار بهار - 1401
محدوده صفحات 40-25
زبان فارسی
کلید واژه تعلیم و تربیت فرزند  آموزش خانواده  تربیت فرزندان  نگرش والدین  خانواده  برنامه‌های درسی  دوره ابتدایی  آگاهی والدین  عملکرد والدین  مدارس دوره ابتدایی  
چکیده هدف این پژوهش تبیین اهمیت و ضرورت طراحی برنامه ­‌درسی آموزش خانواده در موفقیت نظام تعلیم و تربیت فرزندان است. این پژوهش با رویکرد کیفی و به­‌روش تحلیل محتوای قراردادی انجام شده است. بیست صاحب­‌نظر در حوزه­‌های برنامه­‌ریزی درسی، روانشناسی، جامعه‌­شناسی، مشاوره خانواده و مدرسی آموزش خانواده با روش نمونه­‌گیری هدفمند انتخاب شدند. داده­‌ها از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته و تعاملی تا رسیدن به حد اشباع اطلاعات گردآوری و یافته‌­های حاصل از تحلیل داده­‌ها در دو مقوله اصلی طبقه­‌بندی شدند که عبارت­اند از: 1. ارتباط و پیوند مدرسه و خانواده بر اساس نیازها و درک متقابل (با هشت مقولۀ فرعی: آگاهی والدین از وظایف و نقش های خود، انسجام و وحدت رویه در آموزش خانواده، ضرورت توجه به خانواده به‌­عنوان کانون اصلی رشد و تعالی انسان، مشارکت والدین در برنامه­‌درسی، ضرورت پیوند برنامه­‌های درسی با واقعیات زندگی، ناآگاهی و مشکلات رفتاری خانواده‌­ها، آشنایی والدین با نظام های درسی مدرسه، آگاهی از ابعاد رشد همه­‌جانبه کودکان)؛ 2. کارآمدی و کاربردی بودن برنامه­‌های درسی (با سه مقولۀ فرعی: اثربخشی و کارایی برنامه­‌های درسی­، در نظر گرفتن تغییر و تحولات جهانی، کاربرد روشهای حمایتی و مراقبتی در فعالیتهای یاددهی و یادگیری). بنابر نتایج این پژوهش، برنامه‌درسی آموزش خانواده در دورۀ ابتدایی نه­‌تنها در ارتقای آگاهی، نگرش و عملکرد والدین در تربیت فرزندان نقش اساسی دارد، بلکه در ایجاد همسویی در اهداف و انتظارات تربیتی و آموزشی میان نهاد خانه و مدرسه نیز نقشی تعیین­‌کننده دارد.

کد مقاله 43993
تعداد بازدید 62

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397