| عنوان | تدوین چارچوب آموزشی توسعه قابلیتهای وجودی مادران ایرانی: یک پژوهش کیفی |
| تعداد صفحات | 20 |
| نویسنده |
|
| مشخصات نشریه | مطالعات زن و خانواده شماره 1 پیاپی 24 |
| تاریخ انتشار | بهار - 1401 |
| محدوده صفحات | 151-132 |
| زبان | فارسی |
| کلید واژه | ایران مدیران زن توانمندسازی زنان آموزش مادران توانمندسازی فارس (استان) مادر ایرانی آموزش زنان مطالعه کیفی زنان نمونه توسعه توانمندسازی مادران نمونه توانمندسازی مادران |
| چکیده |
هدف این پژوهش، ارائه آموزشهای مورد نیاز جهت توسعه توانمندسازی زنان می باشد. روش پژوهش حاضر، کیفی از نوع مطالعۀ موردی میباشد. مشارکتکنندگان بالقوه این پژوهش شامل متخصصان و اعضای هیأت علمی در رشتههای مختلف تعلیم و تربیت (علومتربیتی)، جامعهشناسی، حقوق و روانشناسی و همچنین زنان نمونه استان فارس (مدیران زن و مادران نمونه) بودند، که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و معیار اشباع نظری 15 نفر از متخصصان و 10 نفر از مادران نمونه و 5 نفر از زنان نمونه شهر که تصدی مدیریتی داشتند، انتخاب شدند. روش جمعآوری دادهها مصاحبه عمیق و مطالعه اسناد مرتبط با موضوع پژوهش بود. جهت ارائه آموزشهای مورد نیاز جهت تحقق توسعه توانمندسازی زنان و شناسایی چالشهای موجود در این زمینه از روش تحلیل شبکه مضامین استفاده شد. در نتیجه آموزش های لازم در جهت توانمندسازی مادران در قالب 5 مضمون سازماندهنده آموزش هنری، آموزش مهارتی، آموزش معنوی و دینی، آموزش روانشناختی- خودشناسی، آموزش اقتصادی- اجتماعی تدوین گردید و چالشهای پیش رو جهت اجرایی شدن چنین مهمی در ابعاد مختلف از جمله مقاومت زنان، مقاومت مردان، مقاومت جامعه محلی، مشکلات اقتصادی و سیاسی کاوش و در نهایت راهکارهایی جهت عملی ساختن مؤلفههای توانمندسازی مادران ارائه گردید. به منظور اعتباریابی نتایج کیفی از تکنیکهای قابل قبول بودن و قابل اعتماد بودن استفاده شد. |
| کد مقاله | 43977 |
| تعداد بازدید | 132 |
|
|
پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظاممند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهشها و کارشناسیهای دینی و پاسخگویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...