عنوان | فمینیسم عامه پسند در اینستاگرام: تحلیل محتوای متون کنشگران ایرانی حوزه زنان |
تعداد صفحات | 32 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | جامعه، فرهنگ و رسانه - انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات سال 11 پیاپی 42 |
تاریخ انتشار | بهار - 1401 |
محدوده صفحات | 42-11 |
کلید واژه | زن ایرانی تحلیل محتوا رسانههای اجتماعی کنشگری اینستاگرام رسانههای مجازی فعالیت در اینستاگرام کنشگر کنشگرایی سایبری فمینیسم عامه پسند کنشگران ایرانی |
چکیده |
این پژوهش به جستجوی ردِ پای «فمینیسم عامهپسند» در محتواهای بهاشتراکگذاشتهشده از سوی کنشگران ایرانی حوزه زنان در بستر رسانههای اجتماعی میپردازد. به این منظور، به تحلیل کیفی محتوای نمونههای استخراجشده از حساب کاربری پُربازدید چهار کنشگر حوزه زنان در اینستاگرام پرداخته، و کوشیدهایم با شناسایی مسائل پربسامد و برجستهشده حوزه زنان و جنسیت در این محتواها، چگونگی پرداختن به این مسائل، و راهکارهای پیشنهادشده برای آنها، به این پرسش پاسخ دهیم که آیا این متون نشان دهنده وجود گرایش به فمینیسم عامه پسند نزد کنشگران ایرانی فعال در حوزه زنان هستند یا خیر. بر اساس یافته های پژوهش، محتواهای به اشتراک گذاشتهشده و کنشگری کنشگران مورد مطالعه، دارای ویژگیهایی چون درگیری در حلقه بازخوردها، تمرکز افراطی بر بدن زنان، ارائه نسخهای زیباییسازیشده از فمینیسم، و گاه پیشنهاد راهکارهای سادهسازیشده و فردگرایانه برای حل نابرابریهای مبتنی بر جنسیت هستند. همچنین نشان داده شده است که گرچه کنشگری دیجیتال فعالان مورد مطالعه میتواند به مشاهدهپذیری مسائل بهحاشیهراندهشده زنان ایرانی کمک کند، این کنشگری بیش از همه در راستای ایجاد سرمایه اجتماعی برای کنشگران بوده است. به علاوه، نتیجه مطالعه نشان میدهد که برخی پویشها و کنشگریهای فعالان مورد مطالعه را میتوان ذیل فرایند قدرت گرفتن فمینیسم عامهپسند و محبوبیت آن در مباحثات عمومی ساختهشده در فضای مجازی ایران حول مسائل زنان به شمار آورد. |
کد مقاله | 43925 |
تعداد بازدید | 89 |
|