• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان از علت‌شناسی قربانیان جرائم جنسی تا کارآمدی پلیس تخصصی
تعداد صفحات 25
نویسنده سامان عبدالهی
مشخصات نشریه  کارآگاه - دفتر تحقيقات كاربردي پليس آگاهي ناجا پیاپی 59
تاریخ انتشار تابستان - 1401
محدوده صفحات 147-123
زبان فارسی
کلید واژه جرایم جنسی  قربانی جنسی  پیشگیری از جرم  پلیس  مجرمان جنسی  علت‌شناسی  قربانی جرم  پلیس تخصصی  
چکیده زمینه و هدف: با توجه به طبیعت خاص جرائم جنسی و شرایط قربانیان این جرائم اهمیت یک نهاد تخصصی در پلیس به منظور حمایت از این قربانیان و پیشگیری و مقابله با جرائم جنسی بطور خاص احساس می شود. لذا هدف از پژوهش حاضر پرداختن به این مهم است که یک پلیس تخصصی پیرامون قربانیان جرائم جنسی چه کارآیی دارد.
روش: با توجّه به ماهیّت موضوع، پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و به لحاظ گردآوری اطلاعات به روش اسنادی و از طریق مطالعه قوانین و منابع معتبر انجام شده و اطلاعات به دست آمده به صورت توصیفی- تحلیلی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
یافته ها و نتایج: در خصوص علل ارتکاب جرائم جنسی می توان به مواردی چون اوصاف ژنتیکی، مشکلات روانی در میان مجرمان، مصرف الکل، مواد مخدر یا داروهای روان گردان، زندگی در خانواده های آسیب پذیر و محله های ناامن و جرم خیز اشاره نمود. در زمینه چالش های پیش روی قربانیان جرائم جنسی می توان مواردی چون سکوت قربانیان، بیماری های جنسی و روانی پس از ارتکاب جرم را بیان کرد. لذا در ساختار این شکل از پلیس لازم است تا از کارگروه های مختلف متشکل از افرادی با تخصص های خاص مانند: متخصص روانشناس، پزشک متخصص، متخصص امور سایبری، نماینده بهزیستی و نیروهای متخصص آموزش دیده پلیس در مواجه با جرم استفاده شود. پلیس تخصصی قربانیان جرائم جنسی می تواند برخی اقدامات پیشگیرانه اجتماعی از جمله الف: اقدامات آموزش محور (از طریق مدارس، همایش های علمی در مراکز دانشگاهی و ساخت برنامه در صداو سیما) و همچنین ب: تقویت نقش سازمانهای مردم نهاد به منظور مشارکت مردم در این زمینه ایفاء نماید.

کد مقاله 43915
تعداد بازدید 89

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397