• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تبیین تجارب ذهنی زنان ایرانی در آستانه طلاق در مورد تعارض‌های زناشویی
تعداد صفحات 9
نویسنده شهین طاقی - مریم نخعی - سید ابوالفضل وقار سیدین
مشخصات نشریه  اصول بهداشت روانی - دانشگاه علوم پزشكی مشهد - علمی پژوهشی سال 24 شماره 2
تاریخ انتشار فروردین و اردیبهشت - 1401
محدوده صفحات 117-109
زبان انگلیسی
کلید واژه زن ایرانی  تجربه زنان  طلاق  تعارض زناشویی  زنان در آستانه طلاق  دانشگاه علوم پزشکی بیرجند  تجارب ذهنی  زنان دارای تعارضات زناشویی  
چکیده مقدمه: وقوع تعارض در زندگی مشترک امری اجتناب ناپذیر است. تجارب ذهنی زوجین، به ویژه زنان در ارتباط با تعارض ها از اهمیت زیادی برخوردار است. بنابراین مطالعه حاضر با هدف تبیین تجارب ذهنی زنان ایرانی در آستانه طلاق از تعارض های زندگی مشترک طراحی گردید.
روش کار: یک مطالعه کیفی تحلیل محتوی قراردادی بر اساس رویکرد پنج مرحله ای Granheim و Landman در دانشکده پرستاری مامایی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال 1399- 1400 انجام شد. برای جمع‌آوری و تحلیل تجارب زنان در آستانه طلاق استفاده شد. هفده زن در آستانه طلاق به طور هدفمند برای شرکت در این مطالعه انتخاب شدند. داده‌ها از طریق مصاحبه های بدون ساختار و نیمه ساختار‌یافته جمع‌آوری گردید. فرایند تجزیه و تحلیل داده‌ها به صورت همزمان و مستمر با جمع آوری داده‌ها و با توجه به مراحل پیشنهادی گرانهایم و لاندمن انجام گردید.
یافته ها: از تحلیل داده‌ها دو تم اصلی، آشکار گردید: اولین تم، واضح سازی تعارض با دو طبقه اصلی مرور نقش ها شده و تلاش برای تبیین دلایل رفتارها بود. تم دوم، تعامل چند وجهی فرایندهای ذهنی بود که سه طبقه اصلی سنجیدن همه جوانب ، رفتار هیجان محور و خودکارآمدی درک شده را در بر می گرفت.
نتیجه گیری: یافته های این مطالعه، نشان دهنده تلاش ذهنی زنان در آستانه طلاق در راستای درک و حل تعارض بود. این یافته ها اهمیت آموزش تفکر منطقی، مهارت های هوش هیجانی و خودکارآمدی به زنان را مورد تاکید قرار داد.

کد مقاله 43883
تعداد بازدید 116

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397