عنوان
|
نقش جو خانواده، رابطه مادر دختر، مهارتهای اجتماعی و اختلالات روانی مادران در پیش بینی کودک آزاری دختران مقطع متوسطه اول |
تعداد صفحات
|
14 |
نویسنده
|
نصیبه کریمی - محمد سلطانی زاده |
مشخصات نشریه
|
دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی (مصوب وزارت علوم) سال 22 شماره 4 پیاپی 86 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1400 |
محدوده صفحات
|
133-120 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
روابط مادر و دختر دختران نوجوان دانشآموزان دختر دختران اصفهان اختلالات روانی کودک آزاری جو خانوادگی اصفهان دانشآموزان دختر دبیرستانی رابطه والد فرزند رابطه مادر کودک مهارتهای اجتماعی سلامت روانی اختلال روانی مادر نوجوانان دبیرستانی جو خانواده مهارتهای اجتماعی فرزندان سلامت روان مادر دانشآموزان متوسطه اول مادران دانشآموزان دختر
|
چکیده
|
این پژوهش با هدف بررسی نقش جو خانواده، رابطۀ مادر دختر، مهارتهای اجتماعی و اختلالات روانی مادران در پیشبینی کودکآزاری دختران دورۀ متوسطه اول انجام شد. طرح پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعۀ آماری 55766 نفر از دانشآموزان دختر مقطع متوسطۀ اول شهر اصفهان در سال تحصیلی 97-1396 به همراه مادرانشان بودند که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای 250 نفر از آنها انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری شامل پرسشنامۀ جو خانوادگی (Hilburn, 1964)، مقیاس رابطۀ والد ـ فرزند (Fine et al. 1983)، پرسشنامۀ مهارتهای اجتماعی نوجوانان (Inderbitzen, Foster 1992)، پرسشنامۀ سلامت روانی (Goldberg, Hillier 1979) و پرسشنامۀ کودکآزاری (Noorbakhsh, 2012) بود. داده ها با استفاده از روش تحلیل رگرسیون گام به گام تحلیل شدند و یافته های گام آخر تحلیل رگرسیون نشان داد که رابطه مادر دختر و اختلالات روانی مادران، قادر به پیش بینی 6/10 درصد از واریانس نمرات کودک آزاری است (01/0 < p). نتایج این پژوهش نشان دهنده اهمیت نقش مادر در پیشگیری از کودک آزاری دختران دارد. بر همین اساس پژوهشگران و برنامه ریزان حوزه مسایل روانی-اجتماعی می توانند با تدوین برنامه های آموزشی، پیشگیرانه و درمانی، فضایی برای کاهش این معضل فراهم آورند.
|