عنوان
|
اثربخشی آموزش مفاهیم تئوری انتخاب بر ابعاد نگرش به ازدواج در افراد در شرف ازدواج با توجه به سبکهای دلبستگی |
تعداد صفحات
|
15 |
نویسنده
|
زهرا حسینی - عزیزاله تاجیک اسماعیلی - فرشاد محسن زاده |
مشخصات نشریه
|
دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی (مصوب وزارت علوم) سال 22 شماره 4 پیاپی 86 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1400 |
محدوده صفحات
|
57-43 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
اصفهان سبک دلبستگی ایمن سبکهای دلبستگی سبک دلبستگی اجتنابی نگرش به ازدواج نظریه انتخاب پیش از ازدواج سبک دلبستگی اضطرابی آموزش پيش از ازدواج افراد در آستانه ازدواج نگرش بدبینانه نگرش خوش بینانه دلبستگی اجتنابی
|
چکیده
|
هدف پژوهش بررسی اثربخشی آموزش مفاهیم تئوری انتخاب بر نگرش به ازدواج در افراد در شرف ازدواج با توجه به سبک دلبستگی بود. پژوهش کاربردی بهصورت نیمهآزمایشی با پیشآزمون-پسآزمون و گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری شامل همه افراد در شرفازدواج شهر اصفهان در سال 1396 بود که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس 78 نفر از این افراد انتخاب و با تکمیل و نمرهگذاری پرسشنامه سبکهای دلبستگی هازن و شیور AAI (1995)، به سه گروه مختلف دلبستگی (ایمن 30 نفر، اجتنابی 24 نفر و اضطرابی 24 نفر) تقسیمبندی شدند. سپس بهصورت تصادفی در گروههای کنترل و آزمایش قرارگرفته و مقیاس نگرش به ازدواج بریتن و روزن MAS (1998) را تکمیل کردند. گروههای آزمایش در 6 جلسه دوساعته در معرض آموزش مفاهیم تئوری انتخاب با استفاده از بسته آموزشی تئوری انتخاب آموزش داده شده توسط دکتر صاحبی قرار گرفتند؛ اما گروههای کنترل مداخلهای دریافت نکرد. سپس از هر ششگروه پسآزمون به عمل آمد. نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داد تفاوت معناداری (05/0 = P)بین نمرات گروه آزمایش و کنترل در سبک اجتنابی در بعد بدبینانه و اضطرابی در بعد خوشبینانه وجود داشت. بنابراین آموزش مفاهیم تئوری انتخاب در کاهش نگرشبدبینانه افراد اجتنابی و افزایش نگرشخوشبینانه افراد اضطرابی تأثیر معنادار داشته است.
|