عنوان
|
بررسی رفتار آسیب به خود متأثر از وضعیت ذهنیسازی و روابط خانوادگی در نوجوانان دختر 14 تا 18 ساله دبیرستانی (پژوهش کیفی) |
تعداد صفحات
|
15 |
نویسنده
|
فریبا کریمی - کیومرث فرحبخش - عبدالله معتمدی - حسین سلیمی بجستانی |
مشخصات نشریه
|
دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی (مصوب وزارت علوم) سال 22 شماره 3 پیاپی 85 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1400 |
محدوده صفحات
|
61-47 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
دختران نوجوان روابط خانوادگی دانشآموزان دختر دبیرستانی مطالعه کیفی رفتارهای خودآسیبی نظریه ذهن نوجوانان دبیرستانی ایوان (شهرستان) خودآسیبرسانی ذهنی سازی
|
چکیده
|
این پژوهش با هدف بررسی رفتار آسیب به خود متاثر از وضعیت ذهنی سازی (نظریه ذهن) و روابط خانوادگی در نوجوانان دختر شهر ایوان صورت گرفت. مطالعه با روش کیفی و شیوه گراندد تئوری (نظریه مبنایی) با کمک مصاحبه نیمه ساختار یافته به روش اشباع نظری از 9 نفر نوجوان 14 تا 18 ساله دبیرستانی دارای رفتار آسیب به خود که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند، انجام شد. بر حسب یافته ها مجموعه ای از عوامل مثل احساسات آسیب پذیر، ذهنیت خودکار، فشار، استرس و تحریک پذیری، ضعف در مدیریت هیجان، تمایل به تسکین و آرامش، قصدمندی، انعطاف پذیری کم و نشانه های افسردگی در بروز خودآسیب رسانی نقش داشته اند. نیز عواملی چون کمبود صمیمیت، استقلال، امنیت، اعتماد، همدلی، حمایت و درک بین والدین و فرزند زمینه ساز خودآسیب رسانی بوده اند که هر دوی این عوامل جزو مولفه های ذهنی سازی می باشد. مهم ترین پیامدهای آن الگو شدن برای همسالان، افت تحصیلی، بروز مشکلات روحی و جسمی، زمینه فرار از خانه و زمینه اقدام به خودکشی می باشد.
|