• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثر‌بخشی برنامه مداخله ماتریکس و مداخله کاهش آسیب بر شاخص‌های سلامت روان و نگرش به روابط آسیب‌زا در دختران دانش‌آموز مقطع متوسطه دوم آسیب‌دیده از رابطه با جنس مخالف
تعداد صفحات 19
نویسنده هما شیخ دارانی - محسن گل‌پرور - ایلناز سجادیان
مشخصات نشریه  دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی (مصوب وزارت علوم) سال 22 شماره 3 پیاپی 85
تاریخ انتشار پائیز - 1400
محدوده صفحات 19-1
زبان فارسی
کلید واژه دانش‌آموزان دختر  سلامت روانی دختران  جنس مخالف  نگرش نسبت به روابط دختر و پسر  رابطه با جنس مخالف  روابط آسیب‌زا  دانش‌آموزان دختر دبیرستانی  کاهش آسیب  سلامت روانی دانش‌آموزان دختر  سلامت روانی  شاخص‌های سلامت  نگرش به ارتباط با جنس مخالف  دختران آسیب دیده  مداخله ماتریکس  آموزش کاهش آسیب  دوره دوم متوسطه  سلامت روان دانش‌آموزان  دانش‌آموزان دوره متوسطه دوم  
چکیده هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی برنامۀ مداخلۀ ماتریکس و آموزش کاهش آسیب بر شاخص­های سلامت روان و نگرش به روابط آسیب­ زا در دختران دانش ­آموز مقطع متوسطۀ دوم آسیب دیده از رابطه با جنس مخالف بود. روش پژوهش نیمه‌آزمایشی و طرح پژوهش، سه­ گروهی دو مرحله­ ای (پیش‌آزمون و پس­ آزمون) بود. جامعۀ آماری شامل کلیۀ دختران آسیب‌دیده از رابطه با جنس مخالف بودند که از بین آن­ها 36 نفر به صورت هدفمند انتخاب و به­ طور تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل (هر گروه 12 نفر) گمارده شدند. برای سنجش متغیر وابسته در مراحل پیش‌آزمون و پس ­آزمون از چک‌لیست نشانگان و مقیاس نگرش به روابط آسیب­ زا استفاده شد. گروه مداخلۀ ماتریکس و مداخلۀ کاهش آسیب، هر یک به­ مدت 10 جلسه، تحت درمان قرار­ گرفتند ولی گروه کنترل هیچ درمانی دریافت ننمود. داده­ ها از طریق تحلیل کوواریانس چند­متغیری (مانکوا) و آزمون تعقیبی بونفرونی تحلیل گردید. نتایج نشان داد که در مرحلۀ پس­ آزمون پس از کنترل پیش ­آزمون در اضطراب (001/0 = p)، افسردگی (001/0 = p)، خصومت (002/0 = p)، حساسیت بین‌فردی (001/0 = p) و پارانویا (007/0 = p) بین گروه مداخلۀ ماتریکس و گروه آموزش کاهش آسیب با گروه کنترل تفاوت معناداری وجود دارد. در مؤلفه­ های نگرش به روابط آسیب­ زا نیز در دو بعد آسیب عاطفی (001/0 = p) و آسیب­ های اجتماعی (046/0 = p) مداخلۀ ماتریکس نسبت به گروه آموزش آسیب و گروه کنترل و در آسیب تحصیلی (012/0 = p) نیز گروه مداخلۀ ماتریکس فقط نسبت به گروه کنترل دارای تفاوت معناداری بود.

کد مقاله 43839
تعداد بازدید 103

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397