عنوان | تبیین مدل علی گرایش به رفتارهای پرخطر بر اساس انعطافپذیری روانشناختی و سبکهای دلبستگی با واسطه گری هیجانخواهی در دانشآموزان دختر و پسر دوره دوم متوسطه |
تعداد صفحات | 16 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | روشها و مدلهای روانشناختی (مصوب دانشگاه آزاد) پیاپی 46 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1400 |
محدوده صفحات | 146-131 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | دانشآموزان دختر دختران شیراز رفتارهای پرخطر دختران هیجان خواهی رفتارهای پرخطر سبک دلبستگی ایمن دانشآموزان دختر دبیرستانی شیراز سبکهای دلبستگی سبک دلبستگی اجتنابی دلبستگی دختران دانشآموزان پسر دبیرستانی سبک دلبستگی دوسوگرا دانشآموزان پسر گرایش به رفتارهای پرخطر انعطافپذیری روانشناختی دوره دوم متوسطه دانشآموزان دوره متوسطه دوم دلبستگی پسران |
چکیده |
مقدمه: هدف از انجام این پژوهش تبیین مدل علی گرایش به رفتارهای پرخطر بر اساس انعطافپذیری روانشناختی و سبکهای دلبستگی با واسطهگری هیجانخواهی در دانشآموزان دختر و پسر دوره دوم متوسطه بوده است. روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و به لحاظ گردآوری داده ها توصیفی از نوع همبستگی به روش معادلات ساختاری بوده است. جامعه آماری پژوهش تمامی دانشآموزان در حال تحصیل دوره دوم متوسطه شهر شیراز در سال تحصیلی 1400-1399بوده است. ۳۰۰ نفر به عنوان نمونه و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شده اند. در بخش آمار توصیفی از شاخصهای میانگین، انحراف معیار، کمینه و بیشینه نمرات و در بخش آمار استنباطی از ضریب پیرسون، رگرسیون چندگانه و آزمون تحلیل مسیر استفاده شده است. یافته ها: یافته ها نشان داد که مدل علی گرایش به رفتارهای پرخطر بر اساس انعطافپذیری روانشناختی و سبکهای دلبستگی با واسطهگری هیجانخواهی در دانشآموزان دختر و پسر دوره دوم متوسطه از برازش و معنی داری مطلوبی برخوردار است (05/0 > P). تمام مسیرهای مستقیم و غیر مستقیم در این پژوهش که به پیشبینی گرایش به رفتار پرخطر منتهی میشوند معنی دار بودهاند (05/0 > P). در این بین فقط سبک دلبستگی دوسوگرا نتوانست به صورت معنی دار گرایش به رفتار پرخطر را تبیین نماید (05/0 < P). نتیجه گیری: بر اساس یافته های این پژوهش میتوان استنتاج کرد که دانش آموزان متوسطه دوم اعم از پسر و دختر، با داشتن انعطاف پذیری بالا، برخورداری از سبک دلبستگی ایمن و فاصله داشتن با سبک دلبستگی اجتنابی میتوانند از میزان هیجان خواهی خود بکاهند و در نهایت از این راه از انجام رفتارهای پرخطر اجتناب کنند. |
کد مقاله | 43831 |
تعداد بازدید | 96 |
|