عنوان
|
نقش میانجی گری نیازهای بنیادین روانشناختی در رابطه عملکرد خانواده با شادکامی در دانشجویان کارشناسی ساکن خوابگاه دانشگاه الزهرا |
تعداد صفحات
|
21 |
نویسنده
|
فاطمه زارع زردینی - زهرا هاشمی - عباس عبداللهی |
مشخصات نشریه
|
پژوهشهای كاربردی روانشناختی (مصوب وزارت علوم) شماره 1 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1401 |
محدوده صفحات
|
63-43 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
شادکامی دانشگاه الزهرا عملکرد خانواده تهران نیازهای روانشناختی دانشجویان خوابگاهی دانشگاه الزهراء نیازهای بنیادین دانشجویان دانشگاه الزهرا (س) دانشجویان خوابگاهی دانشجویان کارشناسی نیازهای بنیادین روانشناختی
|
چکیده
|
هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش میانجیگری نیازهای بنیادین روانشناختی در رابطۀ عملکرد خانواده با شادکامی بود. جامعۀ آماری این پژوهش را دانشجویان کارشناسی ساکن خوابگاه دانشگاه الزهرا (س) تهران تشکیل دادند که در سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۳۹۸ مشغول به تحصیل بودند و از میان آنها 300 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. روش پژوهش کاربردی و از نوع توصیفی-همبستگی بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و استنباطی و برای تعیین نرمالبودن دادهها از کجی و کشیدگی و روش تحلیل مسیر برای ارزیابی مدل پیشنهادی استفاده شد. ابزارهای جمعآوری داده شامل ابزار سنجش عملکرد خانواده (FAD)، فرم کوتاه پرسشنامۀ شادکامی آکسفورد (OHQ_SF) و پرسشنامۀ نیازهای بنیادین روانشناختی (BPNS) بود. برای تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش از نرمافزار Spss 24 و Amos 24 استفاده شد. نتایج این پژوهش نشان داد تمامی خردهمقیاسهای متغیر عملکرد خانواده همبستگی معناداری با شادکامی دارند. مدل تجربی اصلاحشده دارای شاخصهای برازش مطلوب است. عملکرد خانواده (حل مسئله، نقشهای خانوادگی، همراهی عاطفی، درگیری عاطفی، عملکرد عمومی خانواده، کنترل رفتاری) نیز اثر مستقیم و غیرمستقیم بر شادکامی دارد. علاوهبراین، نیازهای بنیادین روانشناختی (خودمختاری، شایستگی و ارتباط) در رابطۀ بین عملکرد خانواده و شادکامی نقش میانجیگری سهمی دارد.
|