عنوان
|
مقایسه اثربخشی برنامه آموزشی رفتار با کودکان طلاق ویژه مادر و برنامه مداخله ویژه کودکان طلاق بر تابآوری کودکان طلاق |
تعداد صفحات
|
16 |
نویسنده
|
مائده بازرگان - اکرم دهقانی چم پیری - زهره رئیسی |
مشخصات نشریه
|
پژوهشنامه روانشناسی مثبت (مصوب وزارت علوم) سال 7 شماره 4 پیاپی 28 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1400 |
محدوده صفحات
|
85-70 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
فرزندپروری رفتار با کودک تهران آموزش مادران طلاق فرزندان خانوادههای طلاق تابآوری آموزش فرزندپروری مادران مطلقه تابآوری کودکان برنامه آموزشی رفتار با کودکان طلاق ویژه مادر برنامه مداخله ویژه کودکان طلاق
|
چکیده
|
بهبود ظرفیتهای کودکان برای مقابله کارآمد با پیامدهای طلاق مورد نظر است. این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی برنامه آموزشی رفتار با کودکان طلاق ویژه مادر و برنامه مداخله ویژه کودکان طلاق بر تابآوری کودکان طلاق انجام شد. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری سه ماهه بود. از مادران مطلقه مراجعه کننده به کلنیکی در شهر تهران جهت آموزش فرزندپروری در سال 1399 تعداد 45 نفر از آنها به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. 15 کودک در گروه مداخله برنامه ویژه کودکان طلاق، 15 مادر در برنامه آموزشی رفتار با کودکان طلاق ویژه مادر و 15 مادر در گروه کنترل حضور داشتند. ابزار پژوهش شامل مقیاس تابآوری انگار و لینبرگ بود. مداخله ویژه مادران به مدت 12 جلسه 45 دقیقهای و برنامه مداخله ویژه کودکان در 15 جلسه 45 دقیقهای اجرا شد. گروه کنترل در مدت اجرای پژوهش هیج مداخلهای دریافت نکرد. از تحلیل واریانس آمیخته برای تحلیل دادهها استفاده شد. نتایج نشان داد که هر دو مداخله بر دو مولفه تابآوری (فرد و رابطه با مراقبان) اثربخشی معنادار و پایداری دارند، ولی بر مولفه زمینه تابآوری اثربخشی معناداری ندارند. همچنین نتایج حاکی از عدم تفاوت معنادار در اثربخشی دو مداخله بود. نتیجه پژوهش بیانگر این بود که با مشارکت مادر یا کودکان در مداخله طلاق میتوان در جهت بهبود تابآوری کودکان طلاق اقدام کرد.
|