• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بازنمایی جنسیتی در کتاب زبان انگلیسی دوره دوم متوسطه دبیرستان از منظر مؤلفه‌های نگاه نابرابر و تبعیض آمیز به زنان
تعداد صفحات 15
نویسنده زهرا علیمددی - رضا والا - فتاح ناظم
مشخصات نشریه  علوم روانشناختی - محمود منصور - علمی پژوهشی پیاپی 111
تاریخ انتشار خرداد - 1401
محدوده صفحات 573-559
زبان فارسی
کلید واژه تبعیض جنسیتی  کتاب  کتاب‌های درسی  زن در کتب درسی  تحلیل انتقادی گفتمان  نابرابری‌های جنسیتی  زن در کتاب‌های ایران  کتاب‌های درسی ایران  تفاوت‌های جنسیتی در کتاب درسی  متون درسی زبان انگلیسی  بازنمایی جنسیت  تصاوير کتاب‌ها  کتاب‌های درسی زبان انگلیسی دوره دبیرستان  ضمایر جنسیتی  کتاب‌های آموزش زبان  کتاب‌های درسی زبان  کتاب‌های انگلیسی  گفتمان جنسیتی  دوره دوم متوسطه  محتوای کتاب  تصاویر کتاب‌های آموزشی  کتاب‌های آموزش زبان انگلیسی  محتوای کتاب درسی  بررسی کتاب  
چکیده زمینه: کتاب ­های درسی منبع اصلی و رسمی انتقال ارزش ­های جامعه به دانش­ آموزان بوده و نیروی بسیار قدرتمند در فرآیند شکل ­گیری نقش ­های جنسیتی کودکان و نوجوانان محسوب می ­شوند. در این مقاله بازنمایی جنسیتی و شناسایی ارتباط جنسیت در کتاب زبان انگلیسی دوره دوم متوسطه در ایران مد نظر می­ باشد.
هدف: شناسایی مؤلفه ­های اساسی گفتمان جنسیتی در کتب ادبیات فارسی و زبان انگلیسی و علوم اجتماعی دوره دوم متوسطه دبیرستان.
روش: تحلیل محتوای کمی و کیفی به صورت ترکیبی می ­باشد. تحلیل محتوای کیفی متن دروس و تصاویر، انتخاب شده است که در این بخش کیفیت بازنمایی ­ها مورد بررسی قرار گرفته است. روش تحلیل محتوای کمی نیز برای مقایسه کمی تعداد تصاویر، اسامی و ضمایر مؤنث و مذکر مورد استفاده قرار می­ گیرد. جامعه آماری این تحقیق کل کتاب زبان انگلیسی دوره دوم متوسطه بوده است و با استفاده از میانگین و F و آزمون T نتایج تحقیق بررسی شده است.
یافته­ ها: یافته‌های حاصل از تجزیه و تحلیل کمی، دلالت بر وجود نابرابری و تبعیض جنسیتی در کلیه کتب دوره دوم متوسطه بررسی شده داشته‌اند. نتایج تحلیل محتوایی کتاب ها نیز حاکی از رویکردی سنتی و کلیشه‌ای و عدم تناسب و توازن به ویژه در ابراز احساسات عاطفی توجه به هر دو جنس بوده است.
نتیجه‌گیری: نادیده گرفتن واقعیت تربیتی دانش ­آموزان دختر و عدم بازتاب آن در کتاب ­های درسی چندان منطقی به نظر نمی ­رسد. همچنین برای اصلاح شرایط ابتدا باید زمینه فرهنگی فراهم آید. این پژوهش نشان داد که بازتولید کلیشه­ های تبعیض ­آمیز جنسیتی به صورت پنهان و گاه آشکار در کتب آموزشی از طریق تصاویر و متون ادبی صورت می ­پذیرد.

کد مقاله 43814
تعداد بازدید 108

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397