عنوان | بازنمایی جنسیتی در کتاب زبان انگلیسی دوره دوم متوسطه دبیرستان از منظر مؤلفههای نگاه نابرابر و تبعیض آمیز به زنان |
تعداد صفحات | 15 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | علوم روانشناختی - محمود منصور - علمی پژوهشی پیاپی 111 |
تاریخ انتشار | خرداد - 1401 |
محدوده صفحات | 573-559 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | تبعیض جنسیتی کتاب کتابهای درسی زن در کتب درسی تحلیل انتقادی گفتمان نابرابریهای جنسیتی زن در کتابهای ایران کتابهای درسی ایران تفاوتهای جنسیتی در کتاب درسی متون درسی زبان انگلیسی بازنمایی جنسیت تصاوير کتابها کتابهای درسی زبان انگلیسی دوره دبیرستان ضمایر جنسیتی کتابهای آموزش زبان کتابهای درسی زبان کتابهای انگلیسی گفتمان جنسیتی دوره دوم متوسطه محتوای کتاب تصاویر کتابهای آموزشی کتابهای آموزش زبان انگلیسی محتوای کتاب درسی بررسی کتاب |
چکیده |
زمینه: کتاب های درسی منبع اصلی و رسمی انتقال ارزش های جامعه به دانش آموزان بوده و نیروی بسیار قدرتمند در فرآیند شکل گیری نقش های جنسیتی کودکان و نوجوانان محسوب می شوند. در این مقاله بازنمایی جنسیتی و شناسایی ارتباط جنسیت در کتاب زبان انگلیسی دوره دوم متوسطه در ایران مد نظر می باشد. هدف: شناسایی مؤلفه های اساسی گفتمان جنسیتی در کتب ادبیات فارسی و زبان انگلیسی و علوم اجتماعی دوره دوم متوسطه دبیرستان. روش: تحلیل محتوای کمی و کیفی به صورت ترکیبی می باشد. تحلیل محتوای کیفی متن دروس و تصاویر، انتخاب شده است که در این بخش کیفیت بازنمایی ها مورد بررسی قرار گرفته است. روش تحلیل محتوای کمی نیز برای مقایسه کمی تعداد تصاویر، اسامی و ضمایر مؤنث و مذکر مورد استفاده قرار می گیرد. جامعه آماری این تحقیق کل کتاب زبان انگلیسی دوره دوم متوسطه بوده است و با استفاده از میانگین و F و آزمون T نتایج تحقیق بررسی شده است. یافته ها: یافتههای حاصل از تجزیه و تحلیل کمی، دلالت بر وجود نابرابری و تبعیض جنسیتی در کلیه کتب دوره دوم متوسطه بررسی شده داشتهاند. نتایج تحلیل محتوایی کتاب ها نیز حاکی از رویکردی سنتی و کلیشهای و عدم تناسب و توازن به ویژه در ابراز احساسات عاطفی توجه به هر دو جنس بوده است. نتیجهگیری: نادیده گرفتن واقعیت تربیتی دانش آموزان دختر و عدم بازتاب آن در کتاب های درسی چندان منطقی به نظر نمی رسد. همچنین برای اصلاح شرایط ابتدا باید زمینه فرهنگی فراهم آید. این پژوهش نشان داد که بازتولید کلیشه های تبعیض آمیز جنسیتی به صورت پنهان و گاه آشکار در کتب آموزشی از طریق تصاویر و متون ادبی صورت می پذیرد. |
کد مقاله | 43814 |
تعداد بازدید | 108 |
|