عنوان | اثربخشی آموزش تلفیقی فرزندپروری مبتنی بر (ACT) و (CFT) و غنی شده با آموزههای اسلامی، بر عزت نفس عمومی |
تعداد صفحات | 16 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | روانشناسی و دین (مصوب حوزوی) سال 14 شماره 4 پیاپی 56 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1400 |
محدوده صفحات | 40-25 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | فرزندپروری اصفهان کودکان دبستانی دانشآموزان دبستانی آموزههای اسلامی خانواده دانشآموزان دبستانی عزت نفس درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) دانشآموز اول ابتدایی آموزش فرزندپروری درمان متمرکز بر شفقت (CFT) فرزندپروری مبتنی بر پذیرش و تعهد آموزش تلفیقی عزت نفس عمومی شفقت درمان تلفیقی پذیرش و تعهد با شفقت آموزش مبتنی بر شفقت فرزندپروری مبتنی بر شفقت عزت نفس عمومی کودک عزت نفس عمومی والدگری فرزندپروری مبتنی بر آموزههای اسلامی |
چکیده |
هدف اين پژوهش، بررسي اثربخشي آموزش تلفيقي فرزندپروري مبتني بر رويکرد پذيرش و تعهد (ACT) و رويکرد متمرکز بر شفقت (CFT) و غنيشده، با آموزههاي اسلامي بر عزّت نفس عمومي والدگري عزّت نفس عمومي کودکان 7-6 سال بود. روش پژوهش، نيمهآزمايشي از نوع پيشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعة آماري مادران کودکان کلاس اول دبستان 7-6 سال شهر اصفهان، در سال 97-1396 بودند كه 30 نفر از آنان بهعنوان نمونه، بهطور تصادفي از نوع خوشهاي چندمرحلهاي انتخاب شده و در دو گروه کنترل و آزمايش (15 نفر) قرار گرفتند. ابزار پژوهش، پرسشنامه عزّت نفس کوپراسميت و چکليست سنجش ميزان عزّت نفس کودکان پيشدبستاني بود. براي گروه آزمايشي، آموزش در 10 جلسه 120 دقيقهاي برگزار شد. دادهها با استفاده آزمون تحلیل کواریانس یک راهه، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که آموزش تلفیقی فرزندپروری مبتنی بر رویکرد پذیرش و تعهد (ACT) و رویکرد متمرکز بر شفقت (CFT) و غنیشده، با آموزههای اسلامی، عزت نفس عمومی والد و کودک را افزایش میدهد ( 05/0 p < ). |
کد مقاله | 43799 |
تعداد بازدید | 85 |
|