• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان پدیدارشناسی عوامل مؤثر در ناتوانی‌های یادگیری و کاهش انگیزه دانش‌آموزان تراجنسیتی در مشارکت فعال درس تربیت بدنی مدارس (با ارائه راهکار)
تعداد صفحات 14
نویسنده محمد زارع آبندانسری - مهرداد محرم‌زاده - فاطمه رضاپور
مشخصات نشریه  رويش روانشناسي - انجمن روانشناسي باليني كودك و نوجوان سال 10 شماره 12 پیاپی 69
تاریخ انتشار اسفند - 1400
محدوده صفحات 158-145
زبان فارسی
کلید واژه مشارکت  انگیزه  پدیدارشناسی  مشارکت ورزشی  فعالیت ورزشی  فعالیت بدنی  مشارکت در فعالیت‌های بدنی  مازندران  فعالیت‌های ورزشی مدرسه  ناتوانی یادگیری  تربیت بدنی  تراجنسیتی  انگیزه مشارکت ورزشی  انگیزه‌های مشارکت  ورزش مدارس  دانش‌آموزان تراجنسیتی  درس تربیت بدنی  
چکیده دانش ­آموزان تراجنسیتی به دلیل برخی مشکلات نظیر: نبود یادگیری مناسب و فقدان انگیزه مشارکت در حین درس تربیت ­بدنی، به نسبت دیگر دانش ­آموزان امکان حضور فعال در فعالیت­ های ورزشی را ندارند. هدف پژوهش حاضر شناسایی مشکلات و ارائه راهکارهای کاربردی در زمینه بهبود یادگیری و افزایش انگیزه دانش ­آموزان تراجنسیتی بود تا شرایط مشارکت فعال دانش­ آموزان تراجنسیتی در ورزش مدارس فراهم شود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و با رویکرد پدیدارشناسی در شیوه کلایزی بود. جامعه آماری پژوهش را دانش­ آموزان تراجنسیتی، معلمان تربیت­ بدنی، مدیران مدارس، اعضای هیئت علمی دانشگاه­ها در گروه روانشناسی و مدیریت ورزشی در استان مازندران و در سال 1400 تشکیل دادند؛ که 19 نفر از این افراد به عنوان نمونه آماری به صورت هدفمند انتخاب شدند. ابزار سنجش مصاحبه نیمه­ ساختاریافته با پرسش­ های باز بود و مصاحبه­ ها تا زمانی که امکان استخراج مفاهیم کاملا غیرتکراری وجود داشت؛ یعنی مصاحبه شماره 19 ادامه یافت. در راستای معتبرسازی نهایی پژوهش از ملاک­های اعتبار و قابلیت اعتماد استفاده شد. یافته­ های عوامل موثر در ناتوانی­های یادگیری و کاهش انگیزه مشارکت ورزشی دانش­ آموزان تراجنسیت را 48 مضمون فرعی در قالب 9 مضمون اصلی؛ روانی، اجتماعی، حمایتی، جسمانی، محیطی، فردی، مقبولیت، وضعیت پوششی و ناهنجاری­ ها تشکیل می­دهند. در بخش ارائه راهکارهای کاربردی نیز 32 مضمون فرعی در قالب 5 مضمون اصلی؛ روانی، حمایتی، فرهنگ ­سازی، پیشگیرانه و محیطی شناسایی شدند. برخی از راهکارهای پیشنهادی شامل: ایجاد انگیزه در دانش آموزان تراجنسیت به مشارکت در فعالیت­ های ورزشی با استفاده از ابزارهای تشویقی، آموزش روش­های مواجهه با استرس، کمک به شناخت هویت جنسی آنان با استفاده از ابزارهایی نظیر؛ مشاوره و یا عمل تغییر جنسیت، ایجاد فضای رشد و یادگیری مناسب همسان با دیگر دانش­ آموزان، ایجاد برنامه آموزش عمومی به تمامی دانش­ آموزان در زمینه آشنایی و نحوه ارتباط با افراد تراجنسیت، شناسایی تراجنسیتی­ ها از 6-5 سالگی با بررسی­ های تخصصی توسط خانواده و روانشناسان و ایجاد محیطی ایمن و بهداشتی به منظور انگیزه مشارکت دانش­ آموزان تراجنسیت در فعالیت­ های ورزشی می­ باشد.

کد مقاله 43785
تعداد بازدید 50

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397