• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان نقش تبعیض جنسیتی ادراک شده و سبک‌های هویتی در پیش بینی درماندگی آموخته شده در دختران با تجربه فرار از خانه
تعداد صفحات 10
نویسنده محسن رفیعی - مژگان عباسی آبرزگه - معصومه راوند - علی کشمیری
مشخصات نشریه  رويش روانشناسي - انجمن روانشناسي باليني كودك و نوجوان سال 10 شماره 11 پیاپی 68
تاریخ انتشار بهمن - 1400
محدوده صفحات 158-149
زبان فارسی
کلید واژه تبعیض جنسیتی  فرار از منزل  فرار دختران  تهران  سبک‌های هویت  منطقه 12 تهران  درماندگی آموخته شده  تبعیض جنسیتی ادراک شده  شوش (محله)  
چکیده هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش تبعیض جنسیتی ادراک شده و سبک­های هویتی در پیش­ بینی درماندگی آموخته شده در دختران با تجربه فرار از خانه بود. این پژوهش به لحاظ روش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش دختران مراجعه ­کننده به مراکز نگهداری و سرپناه شبانه منطقه 12 (محله شوش) شهر تهران در سه ماهه اول سال 1400 بودند که از میان آن ها تعداد 120 نفر به روش نمونه­ گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه درماندگی آموخته شده (LHS) (کویینلس و نلسون، 1988)، پرسش­نامه رویدادهای تبعیض­ آمیز جنسیتی (SSE) (کلونوف و لندرین، 1995) و پرسشنامه سبک هویت (ISI) (برزونسکی، 1992) بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده­ ها از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی همزمان استفاده شد. یافته ­ها نشان داد تبعیض جنسیتی ادراک شده (رویدادهای تبعیض­ آمیز در یک سال گذشته و در طول عمر) و سبک هویت سردرگم/ اجتنابی با درماندگی آموخته شده رابطه مثبت و معنادار و سبک­های هویت هنجاری، اطلاعاتی و تعهد هویت با درماندگی آموخته شده رابطه منفی و معنادار داشتند ( 05/0 P < ). همچنین نتایج رگرسیون نشان داد که رویدادهای تبعیض­ آمیز در طول زندگی، رویداد تبعیض­ آمیز در طول یک سال گذشته، سبک هویتی اطلاعاتی، سبک هویتی هنجاری و سبک هویتی اجتنابی/سردرگم 52/0 درماندگی آموخته شده را پیش­ بینی می­ کنند. با توجه به تبعیض جنسیتی ادراک شده و سبک­ های هویتی در پیش­ بینی درماندگی آموخته شده در دختران با تجربه فرار از خانه، اجرای کارگاه ­های آموزشی بر مبنای این مفاهیم به خانواده ­ها ضروری به نظر می­رسد.

کد مقاله 43782
تعداد بازدید 85

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397