عنوان | مشارکت پلیس مدرسه در ایجاد مدارس امن با محوریت مطالعه زنان پلیس |
تعداد صفحات | 34 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | پژوهشنامه نظم و امنیت انتظامی - سازمان تحقیقات و مطالعات ناجا - علمی پژوهشی سال 14 شماره 4 پیاپی 56 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1400 |
محدوده صفحات | 206-173 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | آموزش و پرورش پلیس زن نیروی انتظامی آسیبهای اجتماعی تهران نقش پلیس ناجا مدیران آموزش و پرورش پیشگیری از آسیب مشارکت پلیس مدرسه امنیت مدرسه مدرسه امن |
چکیده |
زمینه و هدف: همهگیری روزافزون آسیبهای اجتماعی در بین دانش آموزان، موجب پررنگشدن نقش پلیس در مدرسه و پدیدآمدن مفهوم مشارکت پلیس- مدرسه بهویژه نقش زنان پلیس در پیشگیری از آسیبهای اجتماعی در ایجاد مدارس امن شده است. این پژوهش با هدف بررسی نقشهای موردمشاهده و موردانتظار از زنان پلیس در پیشگیری از آسیبهای اجتماعی در مدارس و الزامات تحقق این نقشها از منظر مدیران و نخبگان ناجا و مدیران آموزش و پرورش انجام شده است. روششناسی: روش پژوهش، کیفی و از نوع تحلیل محتواست. جامعه آماری پژوهش شامل همه مدیران و نخبگان علمی ناجا و آموزش و پرورش شهر تهران است که از آن میان، 12 مدیر ناجا (با دامنۀ سنی 58-38 سال) و 7 نفر از مدیران آموزش و پرورش (سابقۀ مدیریت 25-3 سال) به شیوه گلولهبرفی تا دستیابی به اشباع داده، انتخاب شدند. ابزار سنجش مصاحبه نیمه ساختارمند بود. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که نقش های کنونی زنان پلیس در چند دسته نقش تعریفشده مبتنیبر ملاحظات فرهنگی، نقش مشاور- مربی و نقشهای تعریفشده فاقد تناسب و نقش های موردانتظار در دو دسته نقش ضابطیت و اجرای قانون و نقش اجتماعمحور از دیدگاه مدیران ناجا و آموزش و پرورش قابل احصاست. همچنین پیش نیاز و موانع تحقق نقشهای موردانتظار از زنان پلیس در چند طبقه ساختاری، فردی و اجتماعی قابلاعتناست. نتیجهگیری: بازنگری در الگوهای نامنسجم موجود، نیازمند بازنگری در تعریف خدمات پلیس به شهروندان، اقناع طرف دیگر مشارکت برای حضور پلیس و بافت آسیبشناسانۀ مدارس از حیث همهگیری آسیب است. |
کد مقاله | 43773 |
تعداد بازدید | 92 |
|