| عنوان | مشارکت پلیس مدرسه در ایجاد مدارس امن با محوریت مطالعه زنان پلیس |
| تعداد صفحات | 34 |
| نویسنده |
|
| مشخصات نشریه | پژوهشنامه نظم و امنیت انتظامی سال 14 شماره 4 پیاپی 56 |
| تاریخ انتشار | زمستان - 1400 |
| محدوده صفحات | 206-173 |
| زبان | فارسی |
| کلید واژه | آموزش و پرورش پلیس زن نیروی انتظامی آسیبهای اجتماعی تهران نقش پلیس ناجا مدیران آموزش و پرورش پیشگیری از آسیب مشارکت پلیس مدرسه امنیت مدرسه مدرسه امن |
| چکیده |
زمینه و هدف: همهگیری روزافزون آسیبهای اجتماعی در بین دانش آموزان، موجب پررنگشدن نقش پلیس در مدرسه و پدیدآمدن مفهوم مشارکت پلیس- مدرسه بهویژه نقش زنان پلیس در پیشگیری از آسیبهای اجتماعی در ایجاد مدارس امن شده است. این پژوهش با هدف بررسی نقشهای موردمشاهده و موردانتظار از زنان پلیس در پیشگیری از آسیبهای اجتماعی در مدارس و الزامات تحقق این نقشها از منظر مدیران و نخبگان ناجا و مدیران آموزش و پرورش انجام شده است. روششناسی: روش پژوهش، کیفی و از نوع تحلیل محتواست. جامعه آماری پژوهش شامل همه مدیران و نخبگان علمی ناجا و آموزش و پرورش شهر تهران است که از آن میان، 12 مدیر ناجا (با دامنۀ سنی 58-38 سال) و 7 نفر از مدیران آموزش و پرورش (سابقۀ مدیریت 25-3 سال) به شیوه گلولهبرفی تا دستیابی به اشباع داده، انتخاب شدند. ابزار سنجش مصاحبه نیمه ساختارمند بود. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که نقش های کنونی زنان پلیس در چند دسته نقش تعریفشده مبتنیبر ملاحظات فرهنگی، نقش مشاور- مربی و نقشهای تعریفشده فاقد تناسب و نقش های موردانتظار در دو دسته نقش ضابطیت و اجرای قانون و نقش اجتماعمحور از دیدگاه مدیران ناجا و آموزش و پرورش قابل احصاست. همچنین پیش نیاز و موانع تحقق نقشهای موردانتظار از زنان پلیس در چند طبقه ساختاری، فردی و اجتماعی قابلاعتناست. نتیجهگیری: بازنگری در الگوهای نامنسجم موجود، نیازمند بازنگری در تعریف خدمات پلیس به شهروندان، اقناع طرف دیگر مشارکت برای حضور پلیس و بافت آسیبشناسانۀ مدارس از حیث همهگیری آسیب است. |
| کد مقاله | 43773 |
| تعداد بازدید | 145 |
|
|
پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظاممند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهشها و کارشناسیهای دینی و پاسخگویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...