عنوان
|
تحلیل محتوای کتابهای درسی مقطع متوسطه اول از حیث توجه به نقش زن: حاکمیت رویکرد اسلامی یا فمینیسم |
تعداد صفحات
|
24 |
نویسنده
|
محدثه اسماعیل زاده - بهروز مهرام - هادی وکیلی |
مشخصات نشریه
|
فرهنگي تربيتي زنان و خانواده (فرهنگی - دفاعی زنان و خانواده سابق) - مركز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه جامع امام حسین (ع) - علمی پژوهشی سال 17 پیاپی 58 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1401 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
فمینیسم نقش زنان دیدگاه فمینیستی اسلام کتابهای درسی زن در کتب درسی اندیشمندان اسلامی زن در کتابهای ایران کتابهای درسی ایران رویکردهای فمینیستی رویکرد اسلامی تحلیل محتوا دوره اول متوسطه محتوای کتاب درسی
|
چکیده
|
این پژوهش با هدف بررسی محتوای کتابهای درسی مقطع متوسطه اول از حیث مواجهه دیدگاههای فمینیستی با هویت بخشی جنسیتی برای دانشآموزان و مقایسه آن با رویکرد اندیشمندان اسلامی انجام شد. دیدگاههای فمینیستی مورد مطالعه، شامل رویکردهای رادیکال، لیبرال، مارکسیسم ـ سوسیالیسم و پست مدرن بود. روش پژوهش، تحلیل محتوا و قلمرو پژوهش، تمامی کتابهای درسی با موضوع علوم انسانی بود. کتابهای مورد بررسی، شامل 4296 صفحه بود که به صورت تمام شماری مورد مطالعه قرار گرفتند. واحدهای زمینه را پاراگراف و تصویر و واحد ثبت را مضامین آنها تشکیل داد. یافتههای پژوهش نشان داد نوع نگاه به زن و نقشهای اجتماعی زنان در کتابهای درسی، بیشتر معطوف به نگاه اندیشمندان اسلامی بوده و این نوع نگاه به طور معناداری بیشتر از نگاههای مبتنی بر دیدگاههای فمینیستی است؛ با این وصف در کتابهای درسی مطالعات اجتماعی، کار و فناوری و عربی، دیدگاههای فمینیستی غلبه داشتند. بیشترین میزان توجه در دیدگاههای فمینیستی هم به ترتیب به دیدگاه مارکسیسم ـ سوسیالیسم و دیدگاه لیبرال اختصاص داشت. کتابهای تفکر و سبک زندگی، کار و فناوری و فرهنگ و هنر، دارای کمترین کدهای جنسیتی بود. بازتعربف نقشهای اجتماعی مبتنی بر ویژگیهای جنسیتی و برگرفته از آموزههای دینی از توصیههای پژوهش حاضر است.
|