عنوان | بررسی رابطه سبکهای والدگری و الگوهای ارتباطی خانواده با وابستگی به شبکههای مجازی: نقش واسطهای شایستگی اجتماعی |
تعداد صفحات | 26 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فرهنگي تربيتي زنان و خانواده (فرهنگی - دفاعی زنان و خانواده سابق) - مركز مطالعات زنان و خانواده دانشگاه جامع امام حسین (ع) - علمی پژوهشی سال 17 پیاپی 58 |
تاریخ انتشار | بهار - 1401 |
کلید واژه | فرزندپروری دانشآموزان دختر سبک والدگری فرزندپروری مقتدرانه فرزندپروری مستبدانه فرزندپروری سهل گیرانه دزفول (شهرستان) شبکههای اجتماعی الگوی ارتباطی دانشآموزان دختر دبیرستانی فضای مجازی دانشآموزان دبیرستانی والدگری جهتگیری ارتباطی همنوایی شبکههای اجتماعی مجازی سبک فرزندپروری الگوی ارتباطی خانواده شبکههای مجازی شایستگی اجتماعی وابستگی به شبکههای اجتماعی مجازی وابستگی به فضای مجازی وابستگی به شبکههای اجتماعی دانشآموزان دوره متوسطه دوم |
چکیده |
هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش واسطهای شایستگی اجتماعی در رابطه سبکهای والدگری و الگوهای ارتباطی خانواده با وابستگی به شبکههای مجازی است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، شامل تمامی دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر دزفول در سال تحصیلی 1399-1398 است که با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای، تعداد 360 از آنان انتخاب شد و وارد نمونه شدند. ابزار پژوهش، شامل پرسشنامه های الگوهای ارتباطی خانواده فیتزپاتریک و کوئرنر، اقتدار والدین بوری، شایستگی اجتماعی فلنر و وابستگی به شبکههای مجازی کاپلان است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج تحلیل مسیر مدل پژوهش نشان داد همه مسیرهای مستقیم بجز مسیرهای الگوی ارتباطی همنوایی با شایستگی اجتماعی، سبک والدگری مستبد و سهلگیر با وابستگی به فضای مجازی، از لحاظ آماری معنادار شدند (001/0 < p). نتایج آزمون بوت استراپ نشان داد که متغیر شایستگی اجتماعی، نقش میانجی (غیرمستقیم) در رابطه سبکهای والدگری و الگوی ارتباطی خانواده با وابستگی به فضای مجازی دانشآموزان دختر متوسطه شهر دزفول ایفا میکند (001/0 < p). در مجموع نتایج نشان داد الگوهای ارتباطی خانواده، سبکهای والدگری و شایستگی اجتماعی، میتواند بر وابستگی به شبکههای مجازی اثر بگذارد. |
کد مقاله | 43745 |
تعداد بازدید | 69 |
|