عنوان | بررسی فقهی آثار مصرف فضای مجازی بر فرد و خانواده |
تعداد صفحات | 24 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | مطالعات فقهی حقوقی زن و خانواده - دانشگاه ادیان و مذاهب - مصوب حوزوی سال 4 پیاپی 8 |
تاریخ انتشار | پاییز و زمستان - 1400 |
محدوده صفحات | 56-33 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | حکومت اسلامی مصرف فرهنگی فضای مجازی بررسی فقهی فقه اینترنت فقه مصرف |
چکیده |
فضای مجازی در دورهٔ حاضر تأثیرات بسیار وسیع و عمیقی بر زندگی بشر دارد و استفاده از آن به عنوان یکی از مصارف فرهنگی در خور بررسی است. در بررسی فقهی این موضوع نخست باید آثار مصرف بر فرد و جامعه را تعیین، و اثر مصرف بر شخصیت مصرفکننده را بررسی کرد. البته هر گونه مصرف فرهنگی فضای مجازی به یک لحاظ عاملی تأثیرگذار و به لحاظ دیگر نشاندهنده اثرپذیری است، بهویژه شبکههای پیامرسان خارجی. در اوضاع و احوال کنونی، که مدیریت کلان فضای مجازی در اختیار حاکم اسلامی نیست، در گام نخست باید از قاعدهٔ تقدیر ضرورت برای تعیین نحوه مصرف سخن گفت و در تطبیق این قاعده باید عروض تزاحم و ارتکاب اخفالضررین را لحاظ کرد، ولی از حدود دلالت قاعده در دو زمینه خارج میشویم؛ اول مصارف فرهنگی که آسیبی ندارد و دوم مصارفی که در تزاحم با تکلیفی دیگر است ولی اصل مصرف واجب و ضروری نیست. در هر صورت، قاعده بیانگر حکم اولی بدون لحاظ دخالت حاکم است ولی اگر حکومت اسلامی دسترسی به بخشی از فضای مجازی را ممنوع کند از اطلاق منع نمیتوان منع مطلق را فهمید، مگر عنوانی مثل تضعیف یا اختلال یا سلب امنیت نظام عارض شود. |
کد مقاله | 43735 |
تعداد بازدید | 125 |
|