• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی فقهی آثار مصرف فضای مجازی بر فرد و خانواده
تعداد صفحات 24
نویسنده رضا اسفندیاری (اسلامی)
مشخصات نشریه  مطالعات فقهی حقوقی زن و خانواده - دانشگاه ادیان و مذاهب - مصوب حوزوی سال 4 پیاپی 8
تاریخ انتشار پاییز و زمستان - 1400
محدوده صفحات 56-33
زبان فارسی
کلید واژه حکومت اسلامی  مصرف فرهنگی  فضای مجازی  بررسی فقهی  فقه اینترنت  فقه مصرف  
چکیده فضای مجازی در دورهٔ حاضر تأثیرات بسیار وسیع و عمیقی بر زندگی بشر دارد و استفاده از آن به عنوان یکی از مصارف فرهنگی در خور بررسی است. در بررسی فقهی این موضوع نخست باید آثار مصرف بر فرد و جامعه را تعیین، و اثر مصرف بر شخصیت مصرف‌کننده را بررسی کرد. البته هر گونه مصرف فرهنگی فضای مجازی به یک لحاظ عاملی تأثیرگذار و به لحاظ دیگر نشان‌دهنده اثرپذیری است، به‌ویژه شبکه‌های پیام‌رسان خارجی. در اوضاع و احوال کنونی، که مدیریت کلان فضای مجازی در اختیار حاکم اسلامی نیست، در گام نخست باید از قاعدهٔ تقدیر ضرورت برای تعیین نحوه مصرف سخن گفت و در تطبیق این قاعده باید عروض تزاحم و ارتکاب اخف‌الضررین را لحاظ کرد، ولی از حدود دلالت قاعده در دو زمینه خارج می‌شویم؛ اول مصارف فرهنگی که آسیبی ندارد و دوم مصارفی که در تزاحم با تکلیفی دیگر است ولی اصل مصرف واجب و ضروری نیست. در هر صورت، قاعده بیانگر حکم اولی بدون لحاظ دخالت حاکم است ولی اگر حکومت اسلامی دسترسی به بخشی از فضای مجازی را ممنوع کند از اطلاق منع نمی‌توان منع مطلق را فهمید، مگر عنوانی مثل تضعیف یا اختلال یا سلب امنیت نظام عارض شود.

کد مقاله 43735
تعداد بازدید 125

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397