عنوان | تحلیل تماتیک استفاده دانشجویان دختر از لوازم و الگوهای آرایشی نوین |
تعداد صفحات | 16 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | زن و جامعه (جامعهشناسی زنان سابق) پیاپی 49 |
تاریخ انتشار | بهار - 1401 |
محدوده صفحات | 134-119 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | آرایش دانشجویان دختر زیبایی لوازم آرایش مدیریت بدن سبک زندگی یاسوج مصرف گرایی آرایش کردن مدیریت بدن دختران الگوی مصرف لوازم آرایشی گرایش دختران تحلیل مضمون دانشجویان دانشگاه یاسوج گرایش به آرایش استفاده از لوازم آرایشی الگوهای آرایشی نوین |
چکیده |
آرایش و زیبایی پدیدهای است که امروزه در جوامع به آن اهمیت زیادی داده میشود. گسترش الگوهای نوین آرایشی و گرایش هر چه بیشتر زنان و دختران جوان به سمت استفاده از این لوازم و الگوها از مسائلی است که قابل تأمل و بررسی می باشد. بر این اساس، این پژوهش به بررسی دلایل گرایش دانشجویان دختر به لوازم و الگوهای آرایشی پرداخته است. پژوهش حاضر، از نوع کاربردی است. در این پژوهش، برای پاسخگویی به سؤالهای پژوهشی از رویکرد کیفی و روش تحلیل تماتیک استفاده شد. مشارکتکنندگان در این مطالعه دانشجویان دختر دانشگاه دولتی یاسوج در سال تحصیلی 96-1395 بودند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند با 30 نفر از آنان مصاحبه کیفی صورت گرفته است. تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش با استفاده از روش مقولهبندی صورت گرفت. نتایج پژوهش نشان داد مهمترین دلایل گرایش دانشجویان به لوازم و الگوهای آرایشی، در قالب مقولههای بدست آمده شامل «نگرش و هویت جنسیتی»، «کارکرد مدگرایانه وسایل ارتباط جمعی»، «مرجع بودن و نفوذ اجتماعی گروه همسالان»، «دغدغه درونی» و «دوگانه ظاهرگرایی و اخلاقمداری مردان» بودند. |
کد مقاله | 43723 |
تعداد بازدید | 78 |
|