عنوان | بررسی تأثیر مؤلفههای درک از خود و مدیریت بدن در بین زنان شهر زنجان |
تعداد صفحات | 16 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | زن و جامعه (جامعهشناسی زنان سابق) پیاپی 49 |
تاریخ انتشار | بهار - 1401 |
محدوده صفحات | 150-135 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | مدیریت بدن زنجان (شهرستان) خودشیءانگاری درک از خود خودشیءانگاری زنان زنان زنجانی مدیریت بدن زنان بدن به عنوان سرمایه اجتماعی هاله پوشی |
چکیده |
هدف از این پژوهش بررسی تاثیر مهم ترین مولفه های تاثیرگذار بر درک از خود و مدیریت بدن در بین زنان شهر زنجان می باشد. این پژوهش از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش را زنان مراجعه کننده به کلینیک های زیبایی، آرایشگاه ها و باشگاه های ورزشی تشکیل دادهاند. در این پژوهش 266 نفر از زنان 15 تا 55 ساله بصورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. داده های این پژوهش با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته برای متغیرهای جایگاه بدن به عنوان سرمایه اجتماعی بدن بعنوان نقاب بر مدیریت بدن، میزان ساعات استفاده از شبکه های اجتماعی بر مدیریت بدن، خود شی انگاری و درک از خود به عنوان متغیرهای مستقل و پرسشنامه استاندارد (MBSRQ) برای مدیریت بدن گردآوری شده است و با استفاده از نرم افزار SPSS23 روش های آماری توصیفی و استنباطی (رگرسیون چندگانه) تحلیل گردیده است. یافته های حاصل از رگرسیون چندگانه نشان داد که متغیرهای هاله پوشی (P < 0/001)، درک از خود (P < 0/001)، بدن به عنوان سرمایه اجتماعی (P < 0/001) بر مدیریت بدن بیشترین تاثیر معنی دار را داشته و پس از آنها متغیرهای خود شی انگاری (P < 0/669) و متغیر میزان ساعت استفاده از شبکه های اجتماعی (P < 0/546) تاثیر معنی داری بر متغیر مدیریت بدن نداشتند. نتایج پژوهش نشان داد متغیرهای هاله پوشی ، درک از خود و بدن به عنوان سرمایه اجتماعی بر روی مدیریت بدن تاثیر دارند. |
کد مقاله | 43722 |
تعداد بازدید | 97 |
|