• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی و تحلیل اقتصادی متغیرهای کلان مؤثر بر شاخص تمایل به تأهل در ایران
تعداد صفحات 16
نویسنده مهدی گلدانی - لیلا زعفرانچی
مشخصات نشریه  زن و جامعه (جامعه‌شناسی زنان سابق) - دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت - علمی پژوهشی پیاپی 49
تاریخ انتشار بهار - 1401
محدوده صفحات 90-75
زبان فارسی
کلید واژه اقتصاد خانواده  ایران  سرمایه انسانی  عوامل اقتصادی  تولید ناخالص داخلی  نرخ طلاق  اقتصاد خانوار  نابرابری درآمدی  تکنیک الگوی خود توضیح برداری با وقفه‌های گسترده  نرخ بیکاری  رونق اقتصادی  توزیع درآمد  اقتصاد کلان  شاخص تمایل به تأهل  نرخ ازدواج  تصمیم به تأهل  نرخ تورم  
چکیده هدف: اقتصاد جدید خانوار (NHE) با پایه گذاری ادبیات اولیه توسط ساموئلسون (1956) و گسترش آن توسط بکر (1973) شناخته می شود. وجود ارتباطات اثبات شده فی مابین تصمیم به تاهل با متغیرهای استراتژیکی از جمله نرخ ازدواج، زاد و ولد، سن ازدواج و نرخ طلاق، بی گمان اهمیت شناسایی رفتار تمایل به تاهل را به جهت اثرگذاری بر مقولات مهم اجتماعی دیگر روشن می کند. مطالعه حاضر ضمن معرفی شاخص تمایل به تاهل به عنوان مولفه‌ی تبیین کننده از وضعیت تشکیل و انحلال خانواده در تلاش جهت بررسی عوامل اقتصاد کلان موثر بر این شاخص است.
روش: جهت برآورد الگوی تحقیق از روش ARDL استفاده شده و ضمن آزمون های مرتبط نتایج در دو بازه کوتاه مدت و بلندمدت ارائه شده است.
یافته ها: نتایج نشان می‌دهد که رشد تولید ناخالص داخلی در کوتاه مدت و بلند مدت بر تمایل به تاهل دارای اثر مثبت و معنادار است و بنابراین در دوران رونق اقتصادی با افزایش سطح درآمدهای خانوار، تمایل آنها به حفظ رابطه مشترک بیشتر میگردد. در کوتاه و بلند مدت متغیر ضریب جینی و نابرابری توزیع درآمد بر تمایل به تاهل اثر منفی و معنادار دارد. نتایج نشان می‌دهد نرخ بیکاری و نرخ تورم حداقل در کوتاه مدت اثر مثبت و معنی‌دار بر شاخص تمایل به تاهل دارد که می‌تواند از کاهش طلاق به جهت صرفه‌های به مقیاس زندگی مشترک، افزایش ازدواج به جهت تسهیم در هزینه‌ها و جلوگیری از تحمیل هزینه‌های انجام طلاق منتج گردد. با افزایش سرمایه انسانی، تصمیم به تاهل به جهت تاثیر بر چانه‌زنی افراد تحت تاثیر قرار گرفته و تمایل به تاهل بطور معناداری کاهش می‌یابد.

کد مقاله 43713
تعداد بازدید 54

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397