• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تدوین مدل ساختاری سلامت روان در زنان بر اساس راهبردهای تنظیم هیجان: نقش واسطه انعطاف‌پذیری روان‌شناختی
تعداد صفحات 25
نویسنده زهرا گلی نجف آبادی - رسول رضایی ملاجق - حوری مالکی
مشخصات نشریه  پژوهش‌هاي انتظامی اجتماعي زنان و خانواده - دانشگاه علوم انتظامي امين شماره 1 پیاپی 18
تاریخ انتشار بهار و تابستان - 1401
محدوده صفحات 359-335
زبان فارسی
کلید واژه تنظیم هیجانی  معادلات ساختاری  سلامت روانی زنان  سلامت روانی  مدل ساختاری  انعطاف‌پذیری روان‌شناختی  مدل سلامت  ارزیابی مجدد  عوامل مؤثر بر سلامت  سرکوبی هیجان  راهبردهای تنظیم هیجان  
چکیده زمینه و هدف: زنان نقش ارزنده‌ای در خانواده و در جامعه ایفا می‌کنند، از این رو بررسی عوامل موثر بر سلامت روان آنان اهمیت ویژه ای دارد. پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل سلامت روان بر اساس راهبردهای تنظیم هیجان با میانجی‌گری انعطاف پذیری روان‌‌شناختی انجام شد.
روش: پژوهش از نظر هدف کاربردی بود که با روش توصیفی-همبستگی انجام شد. جامعه آماری شامل زنان 18 تا 40 ساله در سال 1400 بودند که از این میان 312 نفر به عنوان نمونه در دسترس در پژوهش مشارکت داشتند. ابزار گردآوری داده‌ها عبارت بودند از: پرسشنامه فرم کوتاه سلامت روان (کیز، 2005)، پرسشنامه راهبردهای تنظیم هیجان (گراس و جان، 2003) و مقیاس پذیرش و عمل (بوند و همکاران، 2011). بررسی همبستگی متغیرها و پایایی ابزارها با استفاده از نرم افزار SPSS-24 و تحلیل داده‌ها به روش مدل سازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار AMOS-24 انجام شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد راهبردهای تنظیم هیجان با واسطه انعطاف پذیری روان شناختی توان تبیین تغییرات سلامت روان را دارد. بر اساس نتایج، انعطاف پذیری روانشناختی هر دو رابطه راهبرد سرکوبی هیجان و راهبرد بازارزیابی سلامت روان را به صورت جزیی میانجی گری می کند. ارزیابی شاخص های برازش مدل نشان داد مدل اندازه گیری شده از برازش مطلوبی برخوردار است (p < 0/01).
نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاکی از این است که انعطاف پذیری روان شناختی و استفاده از راهبرد ارزیابی مجدد در تنظیم هیجان، اثر مثبت بر سلامت روان زنان دارد و در مقابل استفاده از راهبرد سرکوبی در تنظیم هیجان با کاهش سلامت روان همراه است.

کد مقاله 43709
تعداد بازدید 95

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397