• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان واکاوی کیفی مطالبات و نیازهای دختران جوان در حوزه ازدواج
تعداد صفحات 32
نویسنده رضوان صالحی نجف آبادی - سجاد حضرتی - طاهره نوری کناشک
مشخصات نشریه  پژوهش‌هاي انتظامی اجتماعي زنان و خانواده - دانشگاه علوم انتظامي امين شماره 1 پیاپی 18
تاریخ انتشار بهار و تابستان - 1401
محدوده صفحات 334-303
زبان فارسی
کلید واژه ازدواج  دختران مجرد  دختران جوان  نیازها  ازدواج جوانان  چهار محال و بختیاری (استان)  مطالعه کیفی  ازدواج دختر  مطالبات فرهنگی  جوانان مجرد  مطالبات  مطالبات دختران  نیازهای دختران  مطالبات اقتصادی  مطالبات روان‌شناختی  مطالبات جامعه‌شناختی  مطالبات خانوادگی  مطالبات معنوی  
چکیده این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ نوع تحقیق، کیفی بود. جامعه مشارکت‌کننده، کلیه دختران مجرد گروه سنی 20 تا 35 سال استان چهارمحال و بختیاری در سال ۱۴۰۰ بودند که به روش نمونه‌گیری هدفمند و نیز معیار اشباع، ۱۱ نفر از دختران جوان در این پژوهش شرکت کردند. جمع آوری اطلاعات با استفاده از مصاحبه نیمه‌ساختاریافته و یادداشت‌برداری میدانی انجام شد. برای سنجش روایی و پایایی داده‌های کیفی، از درگیری پیوسته و طولانی‌مدت، مشاهده مداوم‌، ذهنیت پیش رونده و از کمیته راهنما برای ارزیـابی و اجـرای برنامـه مصـاحبه استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از روش پدیدارشناسی از نوع تحلیل مضمون صورت گرفت.
در مراحل تحلیل، مجموعا 87 کد اولیه، ۱۳مضمون فرعی و 6 مضمون اصلی بدست آمد. یافته‌های موجود در قالب 6 مضمون اصلی «مطالبات فرهنگی»، «مطالبات اقتصادی»، «مطالبات روانشناختی»، «مطالبات جامعه‌شناختی»، «مطالبات خانوادگی»، و «مطالبات معنوی» مشخص شدند. مطالبات فرهنگی به صورت فراهم کردن شرایط آشنایی و فرهنگ‌ ساده‌زیستی؛ مطالبات اقتصادی به صورت اشتغال‌آفرینی، وام‌سازی و مسکن‌سازی؛ مطالبات روانشناختی به صورت مشاوره پیش از ازدواج رایگان و آموزش مهارتهای زندگی؛ مطالبات جامعه‌شناختی به صورت آشنایی با فرهنگهای مختلف و آشنایی با آسیبهای اجتماعی؛ مطالبات خانوادگی به صورت کاهش توقعات مادی‌گرایی خانواده و نگرش واقع‌بینانه؛ مطالبات معنوی به صورت حمایت مساجد و یگان‌های مذهبی و تبلیغ آسان‌گیری ازدواج طبقه‌بندی شدند.
نتیجه‌گیری: از آنجا که مطالبات دختران مجرد در امر ازدواج متنوع و گسترده است لازم است نهادهای مختلف جهت برآورده ساختن این نیازها با مدیریت نهادهای دولتی و غیر دولتی انجام وظیفه نمایند.

کد مقاله 43708
تعداد بازدید 87

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397