• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تبیین نقش کارکردهای دینی خانواده در پیشگیری از نفوذ ارزش‌های فرامادی در میان زنان قوم ترکمن
تعداد صفحات 30
نویسنده مهشید رفیع نژاد - مهرداد جواهری‌پور - زهرا قاسمی
مشخصات نشریه  پژوهش‌هاي انتظامی اجتماعي زنان و خانواده - دانشگاه علوم انتظامي امين شماره 1 پیاپی 18
تاریخ انتشار بهار و تابستان - 1401
محدوده صفحات 248-219
زبان فارسی
کلید واژه دفاع از ارزش‌ها  گنبدکاووس (شهرستان)  ارزش‌های دینی  ارزش‌های سنتی  خانواده  قوم ترکمن  کارکرد خانواده  زنان ترکمن  کارکردهای دین  ارزش‌های فرامادی  نظریه دیوار آتش  
چکیده زمینه و هدف: اینگلهارت اگرچه روند جهانی تغییرات ارزشی از ارزش‌های مادی به فرامادی و کارکردهای خانواده از سنتی به مدرن را پیش‌بینی کرده اما با طرح نظریۀ «دیوار آتش»، امکان مقاومت در برابر گسترش ارزش‌های فرامادی و دفاع از ارزش‌های سنتی و دینی را ممکن دانسته است. بر این اساس، هدف این پژوهش نیز تبیین نقش کارکرد دینی خانواده در پیشگیری از نفوذ ارزش‌های فرامادی است.
روش: روش پژوهش از دیدگاه هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، کمًی - پیمایشی است. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسش‌نامۀ محقق‌ساخته شامل 36 سؤال است که روایی سازه آن 74/0 و پایایی آن 92/0 برآورد شد. جامعۀ آماری پژوهش، تعداد 173264 نفر از زنان ساکن شهر گنبدکاووس با قومیت ترکمن در سال 1400 است که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای و به کمک فرمول تعیین حجم نمونه، 400 نفر از آن‌ها به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. برای تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها از مدل‌سازی معادلات ساختاری و نرم‌افزار Amos استفاده شد و فرضیه‌های پژوهش با شاخص‌های بارعاملی، آماره تی و سطح معناداری مورد قضاوت قرار گرفتند.
یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که میزان نفوذ ارزش‌های فرامادی در میان زنان مورد مطالعه به میزان 23/35 درصد و کارکردهای دینی خانواده به میزان 35/68 درصد است.
نتیجه‌گیری: با اتکا بر نظریۀ دیوار آتش و ضرورت دفاع از ارزش‌های سنتی - دینی، فرضیۀ پژوهش مورد تأیید قرار گرفت و مشخص شد که کارکردهای دینی خانواده به میزان 63 درصد در پیشگیری از نفوذ ارزش‌های فرامادی تأثیرگذار بوده است.

کد مقاله 43706
تعداد بازدید 74

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397