• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان روایت زنان از خودجرحی بدون قصد خودکشی (مطالعه زنان شهر تبریز)
تعداد صفحات 36
نویسنده فاطمه گلابی - محمد عباس‌زاده - فرمان افسری کرد کندی
مشخصات نشریه  پژوهش‌هاي انتظامی اجتماعي زنان و خانواده - دانشگاه علوم انتظامي امين شماره 1 پیاپی 18
تاریخ انتشار بهار و تابستان - 1401
محدوده صفحات 218-183
زبان فارسی
کلید واژه خودکشی  خودکشی زنان  زنان تبریز  مهارت ارتباطی  پدیدارشناسی  مطالعه کیفی  روایت زنانه  تبریز  خود جرحی  خودآسیب‌زنی بدون قصد خودکشی  
چکیده زمینه و هدف: خودجرحی عملی است که در آن فرد به‌صورت عمدی، تکانه‌ای و غیر کشنده به بدن خود صدمه می‌زند. این پدیده به شکل‌های مختلف بروز می‌کند که شایع‌ترین روش آن، بریدن مچ دست و پا با تیغ و یا ابزاری تیز است. این پژوهش به دنبال روایت های زنان از خود جرحی است. این مقاله با رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی صورت گرفته است.
روش: روش تحقیق، روش کیفی و رویکرد تحقیق پدیدارشناسی توصیفی بوده است. جامعه آماری مورد مطالعه این پژوهش زنان دارای نشانه های خودجرحی ساکن شهر تبریز بوده اند که 16 نفر به وسیله نمونه گیری مبتنی بر هدف با دامنه سنی 40-14 سال انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختار یافته و داده ها با استفاده از روش کلایزی (کدگذاری باز، محوری، گزینشی) تحلیل شد.
یافته ها: از مصاحبه‌ها چهار مقوله اصلی شامل الف- تعاریف و زمینه‌ها (خودجرحی از نگاه زنان، روش‌ها و زمینه‌ها)، ب- انواع خود جرحی (شامل تعلق به گروه همسالان، اعمال فشار، کنترل هیجان و تنبیه خود)، ج- دلایل و انگیزه‌ها (مهارت‌های ارتباطی ضعیف، الگو گیری، تعلق به گروه همسالان، ناتوانی در مدیریت هیجان ها، ناتوانی در حل مساله اجتماعی، ناتوانی در انتقال پیام اجتماعی، ناملایمات خانوادگی) و د- پیامدها (تعلق گروهی، مورد توجه قرار گرفتن، انتقال پیام) شناسایی شد.
نتیجه گیری: اقدام زنان به خودجرحی به نوعی بیان اعتراض به وضعیت موجود بوده و بررسی زمینه های رفتار خودجرحی زنان بر وابستگی انگیزه های خودجرحی به فرهنگ و شرایط اجتماعی اذعان دارد.

کد مقاله 43705
تعداد بازدید 81

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397