عنوان
|
نقد فمنیستی رمان نوجوان در خون آشام سیامک گلشیری و ترجمه خون آشام استفنی مهیر |
تعداد صفحات
|
23 |
نویسنده
|
زینب شیخ حسینی - فاطمه زند - فاطمه زهرا نظری رباطی |
مشخصات نشریه
|
پژوهش ادبیات معاصر جهان (پژوهش زبانهای خارجی سابق) - دانشکده زبانها و ادبیات خارجی دانشگاه تهران - علمی پژوهشی شماره 2 |
تاریخ انتشار
|
پاییز و زمستان - 1400 |
محدوده صفحات
|
913-891 |
کلید واژه
|
نقشهای جنسیتی زن در ادبیات داستانی زن در آثار نویسندگان ادبیات داستانی زن در آثار داستانی نقد فمینیستی نویسندگان زن شخصیتهای زن داستانها زن در رمانها شخصیت زن در رمانها و داستانها متون ادبی زنان ادبیات داستانی زنان گفتمان مردسالار زنانه نویسی زنان رماننویس آثار داستانی متون ادبی رمان نوجوان سیامک گلشیری استفنی مهیر رمان خون آشام
|
چکیده
|
نقد فمنیستی رویکردی است که از اواخر قرن بیستم فعالیت خود را آغاز نمود تا به بررسی وضعیت زنان و تجربیات آنها در متون ادبی بپردازد. منتقدین این شیوه برای تحلیل متون ادبی از دو شیوه نقد زنانه (زن به عنوان خالق اثر) و تحلیل نقش های جنسیتی (جلوه های زن به عنوان شخصیت) استفاده می کنند. در پژوهش حاضر سعی شده است با استفاده از هر دو گرایش موجود در این رویکرد دو مجموعه خون آشام استفنی مه یر و سیامک گلشیری با رویکرد زنانه مورد تحلیل قرار گیرد تا به این سؤال پاسخ داده شود که آیا دو اثر حاضر، تحت تأثیر گفتمان مردسالار قرار گرفته اند؟ و آیا گلشیری که شخصیت خون آشام خود را از افسانه های غربی وام گرفته است و با ورود خون آشام به کوچه های تهران سعی نموده به آن رنگ بومی بدهد، مباحث فرهنگی و اجتماعی مانند نگاه به زن را در اثر خود بومی ساخته است و آیا شخصیت های زن او متفاوت با شخصیت های زن مهیر نمایان شده اند یا خیر؟ مه یر اگرچه به عنوان یک زن سعی کرده است زن های داستان خود را شخصیت هایی قوی و مستقل ارائه نماید، امّا در بعضی از موارد نیز تحت تأثیر گفتمان مرد سالار قرار گرفته است. در خون آشام گلشیری نقش های جنسیتی بیشتر از مه یر تکرار شده است و در برخی موارد گلشیری تحت تأثیر فرهنگ سنتی ایران در نقطه مقابل مه یر عمل کرده است. تحقیق حاضر با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی و با ابزار فیش برداری صورت گرفته است.
|