• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان ابرانسان در بینش شعری فروغ فرخزاد و ژیلا حسینی: در رهیافت زن دیونیزوسی نیچه‌ای
تعداد صفحات 17
نویسنده چیمن فتحی
مشخصات نشریه  پژوهشنامه ادبیات کردی - دانشگاه کردستان سال 7 شماره 2 پیاپی 12
تاریخ انتشار پاییز و زمستان - 1400
محدوده صفحات 229-213
زبان فارسی
کلید واژه شعر فارسی  شاعران زن  فروغ فرخزاد  شعر فروغ فرخزاد  زنان کرد  نیچه  شعر معاصر  شعر زنان  شاعران معاصر زن  اشعار  شعر زنان ایران  شعر معاصر فارسی  شاعران معاصر  ابر انسان  شعر معاصر ایران  ادبیات کردی  شعر ایران  شاعر ایرانی  ژیلا حسینی  ابرمرد  زن دیونیزوسی  شعر کردی  شاعران کرد  
چکیده فروغ فرخزاد (1313-1345) و ژیلا حسینی (1343- 1375) اگرچه به دو زبان­ متفاوت فارسی و کُردی و نیز در فضای فرهنگی و دوره­ های تاریخی متفاوت شعر سروده ­اند، هر دو از زنان هنرمند روشن­فکر معاصر ایرانی به­ شمار می­ آیند که شعرشان در بستری تراژیک و غیرتئوریک، هماوا با گفتمان پسافمینیسم، در پی پذیرش «کلیت انسانی» و «گذار فمینیستی» از فمینیسم منفی به مثبت، و سرانجام با «گذاری نیهیلیستی»، به دقیقۀ «آفرینش» ابرانسانی می­رسد که معادل «خواست قدرتِ» «زن دیونیزوسی» نیچه­ ای است و در نبرد با جزمیت­ های­ دوآلیسمی فرهنگ سنتی مردسالار و افراط‌گرایی­ های فمینیسم مدرن، که هردو ناقض کلیت انسانی­ اند، روی می­ نماید. این مقاله به روشی تحلیلی- توصیفی به بازتاب «بینش تراژیک» این دو شاعر در کیفیت رویکرد آن­دو به «متافیزیک» در انواع «بیان عصیان­ آمیز»، و مفهوم پایانیِ «عشق به سرنوشت» می­ پردازد و به این نتیجه می­رسد که با وجود تفاوت­ هایی نسبی و گاه معنادار، که ژیلا را به­ مثابۀ شاعر متأخّر از اصطلاحاً: «اضطراب تأثیر» از فروغ، به ­مثابۀ شاعر متقدّم می­رهاند، آن­ها را در نبرد با فجایع و مصائب زندگی بر بنیاد «دگردیسی جان» نیچه­ ای، به ­ویژه در بینشی طغیان­گر و بیانی غرّش­گون، و توجیه زیباشناختی و تصدیق خرسندانۀ تمامیت زندگی، همراه و هماوا می­ کند و بدین­ ترتیب از این زنان، ابرانسان آفرینش­گر می ­سازد.

کد مقاله 43687
تعداد بازدید 132

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397