• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مردانگی‌های ایرانی در فضای مجازی: سنخ‌ها، گفتمان‌ها و منازعات
تعداد صفحات 25
نویسنده محمدسعید ذکایی - سیمین ویسی
مشخصات نشریه  جامعه‌شناسی ایران - انجمن جامعه‌شناسی ایران - علمی پژوهشی سال 22 شماره 3 پیاپی 73
تاریخ انتشار پائیز - 1400
محدوده صفحات 92-68
زبان فارسی
کلید واژه ایران  مردانگی  مردان ایرانی  شبکه‌های اجتماعی  فضای مجازی  مردانگی هژمونیک  شبکه‌های اجتماعی مجازی  شبکه‌های مجازی  سنخ‌های مردانگی  گفتمان‌های مردانگی  مردانگی فعال ضد تبعیض  مردانگی هژمونیک جدید  
چکیده مردانگی به ­عنوان قالبی ارزشی، هنجاری و رفتاری به درجات زیادی برآمده از روابط گفتمانی است. بسط شبکه ­های اجتماعی مجازی در دهه اخیر زمینه تکثر و صف­ آرایی گفتمان­ های رقیبی از مردانگی را مهیا ساخته است. با اتکا به روش قوم­ نگاری مجازی و تحلیل نشانه­ شناختی و مضمونی به دنبال شناسایی سنخ­ های مردانگی در فضای مجازی، گفتمان­ های حاکم بر آن­ها و روابط میان آن­ها هستیم. سنخ­ های اصلی استخراج­ شده شامل مردانگی هژمونیک، هم­ دست، فرودست و حاشیه­ ای و خرده ­سنخ­ های آن­ها هستند. صورت بدیل مردانگی فعالِ ضدِ­تبعیض با آرمان برابری دو جنس و صورت بریکولاژگونه (هم­پیوندی) مردانگی هژمونیک جدید نیز شناخته شد که به دنبال ترکیب عناصر مردانگی هژمونیک سنتی با عناصر جدیدتر برای تداوم بخشیدن به تفوق مردانه است. سنخ­ ها جهانشمول و برخی نیز بومی بودند. مردان ایرانی در زمینه پیچیده فرهنگی-تاریخی و نیز ساختارهای اقتصادی و سیاسی موجود دست به ترکیب عناصر هویتی خویش می­زنند. بنابراین سلسله ­مراتب میان انواع مردانگی، کنشگری­ های آن­ها در مواجهه با یکدیگر و سایر صورت­ها و نیز در مواجهه با ساختارهای کلان، بصورت قدرت/ مقاومت و تاکتیک/ استراتژی، و نیز برخی مکانیسم­ های آن­ها پیچیدگی­ های بیشتری یافته و صورت ایرانی پیدا کرده­ اند.

کد مقاله 43677
تعداد بازدید 156

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397