عنوان | مردانگیهای ایرانی در فضای مجازی: سنخها، گفتمانها و منازعات |
تعداد صفحات | 25 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | جامعهشناسی ایران - انجمن جامعهشناسی ایران - علمی پژوهشی سال 22 شماره 3 پیاپی 73 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1400 |
محدوده صفحات | 92-68 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | ایران مردانگی مردان ایرانی شبکههای اجتماعی فضای مجازی مردانگی هژمونیک شبکههای اجتماعی مجازی شبکههای مجازی سنخهای مردانگی گفتمانهای مردانگی مردانگی فعال ضد تبعیض مردانگی هژمونیک جدید |
چکیده |
مردانگی به عنوان قالبی ارزشی، هنجاری و رفتاری به درجات زیادی برآمده از روابط گفتمانی است. بسط شبکه های اجتماعی مجازی در دهه اخیر زمینه تکثر و صف آرایی گفتمان های رقیبی از مردانگی را مهیا ساخته است. با اتکا به روش قوم نگاری مجازی و تحلیل نشانه شناختی و مضمونی به دنبال شناسایی سنخ های مردانگی در فضای مجازی، گفتمان های حاکم بر آنها و روابط میان آنها هستیم. سنخ های اصلی استخراج شده شامل مردانگی هژمونیک، هم دست، فرودست و حاشیه ای و خرده سنخ های آنها هستند. صورت بدیل مردانگی فعالِ ضدِتبعیض با آرمان برابری دو جنس و صورت بریکولاژگونه (همپیوندی) مردانگی هژمونیک جدید نیز شناخته شد که به دنبال ترکیب عناصر مردانگی هژمونیک سنتی با عناصر جدیدتر برای تداوم بخشیدن به تفوق مردانه است. سنخ ها جهانشمول و برخی نیز بومی بودند. مردان ایرانی در زمینه پیچیده فرهنگی-تاریخی و نیز ساختارهای اقتصادی و سیاسی موجود دست به ترکیب عناصر هویتی خویش میزنند. بنابراین سلسله مراتب میان انواع مردانگی، کنشگری های آنها در مواجهه با یکدیگر و سایر صورتها و نیز در مواجهه با ساختارهای کلان، بصورت قدرت/ مقاومت و تاکتیک/ استراتژی، و نیز برخی مکانیسم های آنها پیچیدگی های بیشتری یافته و صورت ایرانی پیدا کرده اند. |
کد مقاله | 43677 |
تعداد بازدید | 156 |
|