عنوان
|
تحلیل وضعیت هویت اجتماعی زنان شهر تهران بر اساس استفاده از رسانههای اجتماعی و متغیرهای زمینهای |
تعداد صفحات
|
34 |
نویسنده
|
اکرم بوربور - سمیه تاجیک اسماعیلی |
مشخصات نشریه
|
رسانه - معاونت امور مطبوعاتی و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سال 32 شماره 4 پیاپی 125 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1400 |
محدوده صفحات
|
164-131 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
تحصیلات هویت اجتماعی زنان تحصیلات زنان هویت اجتماعی هویت زنان تهران شبکههای اجتماعی میزان تحصیلات میزان تحصیلات زنان زنان شهر تهران وضعیت هویتی شبکههای اجتماعی مجازی میزان استفاده میزان استفاده از رسانه رسانههای اجتماعی شبکههای مجازی تلگرام نوع استفاده اینستاگرام استفاده از رسانه استفاده از شبکههای اجتماعی
|
چکیده
|
پژوهش حاضر، با هدف تحلیل وضعیت هویت اجتماعی زنان شهر تهران، بر اساس استفاده از رسانههای اجتماعی و متغیرهای زمینهای، بهویژه میزان تحصیلات، طراحی و اجرا شده است. این پژوهش از نوع کاربردی و روش آن توصیفی ـ علی است که با تکنیک پیمایش و ابزار اندازهگیری پرسشنامه انجام شده است. جامعة آماری، شامل کلیة زنان ساکن شهر تهران در سال 1399، و نمونه آماری بر اساس جدول مورگان 300 نفر است. برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامة محققساختة مربوط به میزان و نوع استفاده از رسانههای اجتماعی و پرسشنامة استاندارد هویت اجتماعی صفارینیا و روشن (1390) استفاده شده است. یافتههای حاصل از آزمون، فرضیة اصلی پژوهش را، مبنی بر "میزان و نوع استفاده از رسانههای اجتماعی و تحصیلات در هویت اجتماعی زنان شهر تهران نقش دارد" تأیید کرد. نتایج پژوهش، نشان داد که زنان شهر تهران، با میانگین 77/3 از نظر "هویت اجتماعی" در سطحی بالاتر از حد متوسط قرار دارند. در مورد میزان و نوع استفادة زنان از رسانههای اجتماعی، یافتهها بیانگر این است که 9/10 درصد از زنان کمتر از یکساعت در شبانه روز و حدود 90 درصد آنها، بیش از یکساعت از رسانههای اجتماعی استفاده میکنند. همچنین 90 درصد زنان مورد مطالعه از تلگرام استفاده میکنند، که فقط حدود 5 درصد آنها سابقة حضور کمتر از یکسال داشتهاند. از نظر سابقة حضور زنان مورد مطالعه در اینستاگرام نیز، یافتهها نشان داد، 5/84 درصد زنان مورد مطالعه از اینستاگرام استفاده میکنند، و 5/15 درصد زنان عضو اینستاگرام نبودهاند. نتایج پژوهش همچنین، بیانگر این است که میزان استفاده از شبکههای اجتماعی، در تبیین هویت اجتماعی زنان، حدود 3 درصد نقش داشته و تحصیلات نیز، 2درصد دیگر به تبیین هویت اجتماعی اضافه کرده، در کل 5درصد از هویت اجتماعی آنها را نشان میدهد.
|