• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تحلیل وضعیت هویت اجتماعی زنان شهر تهران بر اساس استفاده از رسانه‌های اجتماعی و متغیرهای زمینه‌ای
تعداد صفحات 34
نویسنده اکرم بوربور - سمیه تاجیک اسماعیلی
مشخصات نشریه  رسانه - معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سال 32 شماره 4 پیاپی 125
تاریخ انتشار زمستان - 1400
محدوده صفحات 164-131
زبان فارسی
کلید واژه تحصیلات  هویت اجتماعی زنان  تحصیلات زنان  هویت اجتماعی  هویت زنان  تهران  شبکه‌های اجتماعی  میزان تحصیلات  میزان تحصیلات زنان  زنان شهر تهران  وضعیت هویتی  شبکه‌های اجتماعی مجازی  میزان استفاده  میزان استفاده از رسانه  رسانه‌های اجتماعی  شبکه‌های مجازی  تلگرام  نوع استفاده  اینستاگرام  استفاده از رسانه   استفاده از شبکه‌های اجتماعی  
چکیده پژوهش حاضر، با هدف تحلیل وضعیت هویت اجتماعی زنان شهر تهران، بر اساس استفاده از رسانه‌های اجتماعی و متغیرهای زمینه‌ای، به‌ویژه میزان تحصیلات، طراحی و اجرا شده است. این پژوهش از نوع کاربردی و روش آن توصیفی ـ علی است که با تکنیک پیمایش و ابزار اندازه‌گیری پرسشنامه انجام شده است. جامعة آماری، شامل کلیة زنان ساکن شهر تهران در سال 1399، و نمونه آماری بر اساس جدول مورگان 300 نفر است. برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامة محقق‌ساختة مربوط به میزان و نوع استفاده از رسانه‌های اجتماعی و پرسشنامة استاندارد هویت اجتماعی صفاری‌نیا و روشن (1390) استفاده شده است. یافته‌های حاصل از آزمون، فرضیة اصلی پژوهش را، مبنی بر "میزان و نوع استفاده از رسانه‌های اجتماعی و تحصیلات در هویت اجتماعی زنان شهر تهران نقش دارد" تأیید کرد. نتایج پژوهش، نشان داد که زنان شهر تهران، با میانگین 77/3 از نظر "هویت اجتماعی" در سطحی بالاتر از حد متوسط قرار دارند. در مورد میزان و نوع استفادة زنان از رسانه‌های اجتماعی، یافته‌ها بیانگر این است که 9/10 درصد از زنان کمتر از یک‌ساعت در شبانه روز و حدود 90‌ درصد آنها، بیش از یک‌ساعت از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. همچنین 90‌ درصد زنان مورد مطالعه از تلگرام استفاده می‌کنند، که فقط حدود 5‌ درصد آنها سابقة حضور کمتر از یک‌سال داشته‌اند. از نظر سابقة حضور زنان مورد مطالعه در اینستاگرام نیز، یافته‌ها نشان داد، 5/84‌ درصد زنان مورد مطالعه از اینستاگرام استفاده می‌کنند، و 5/15 درصد زنان عضو اینستاگرام نبوده‌اند. نتایج پژوهش همچنین، بیانگر این است که میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی، در تبیین هویت اجتماعی زنان، حدود 3 درصد نقش داشته و تحصیلات نیز، 2درصد دیگر به تبیین هویت اجتماعی اضافه کرده، در کل 5درصد از هویت اجتماعی آنها را نشان می‌دهد.

کد مقاله 43674
تعداد بازدید 139

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397