عنوان
|
بازنمود پوشش زنان ایرانی سیاستمدار در شبکه اجتماعی اینستاگرام |
تعداد صفحات
|
32 |
نویسنده
|
عبدالله بیچرانلو - راضیه یاسینی - مهناز جلالی پور |
مشخصات نشریه
|
رسانه - معاونت امور مطبوعاتی و اطلاعرسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سال 32 شماره 4 پیاپی 125 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1400 |
محدوده صفحات
|
13-99 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
پوشش حجاب پوشش زنان چادر حجاب زن زن ایرانی ایران پوشش زنان ایرانی زنان سیاستمدار شبکههای اجتماعی فضای مجازی حجاب زنان ایرانی حجاب چادر شبکههای اجتماعی مجازی شبکههای مجازی اینستاگرام بازنمود فضاهای رسمی فضاهای غیررسمی
|
چکیده
|
هدف مطالعۀ پیش رو، تحلیل شیوههای بازنمود پوشش زنان سیاستمدار منتخب در اینستاگرام، از خلال تحلیل تصاویری است که از خودشان منتشر کردهاند. در این مقاله تلاش شده است، علاوه بر تحلیل چگونگی بازنمود پوشش زنان در نمونۀ منتخب تحقیق، به این پرسش پاسخ داده شود که آیا پوشش آنها در فضا و رسانههای رسمی، با پوشش آنها در فضای رسانهای غیررسمی (اینستاگرام) متفاوت است؟ در مبانی نظری تحقیق از رویکرد نمایشی اروینگ گافمن بهره گرفته شده و در تحلیل صفحههای اینستاگرامی زنان سیاستمدار منتخب، از روش مردمنگاری مجازی استفاده شده است.
جامعۀ تحقیق در این مقاله، صفحههای اینستاگرامی زنان فعال در عرصۀ رسمی سیاست ایران، با پوشش چادر بوده که صفحة پنج نفر از آنان، بهعنوان نمونة تحقیق، با روش هدفمند انتخاب شده است. تحلیل تصاویر منتشرشدة زنان سیاستمدار، در صفحههای شخصی در اینستاگرام نشان داد، پوشش برخی از آنان در مجامع بینالمللی یا در شرایطی که دوربینهای رسمی همچون دوربین تلویزیون وجود نداشته، اندکی بازتر بوده و در شرایط مخالف آن، این پوشش بستهتر بوده است. نتیجه آنکه این زنان محجبه، در موقعیتهایی که خود را روی صحنه و در حال اجرای یک نمایش یافتهاند، پوشش متناسبتری با صحنه برگزیدهاند؛ اما گاهی که احساس فراغت بیشتری داشته و فشار کمتری را از جانب دوربینها احساس کردهاند، پوشش متفاوتی پیدا کردهاند.
|