عنوان
|
تأثیر اینستاگرام بر سبک زندگی: تصویر بدن، اختلال در تغذیه و مد (مورد مطالعه: زنان 20 تا 70 سال ساکن تبریز) |
تعداد صفحات
|
25 |
نویسنده
|
مهرداد احمدی - یاسمین مولانا |
مشخصات نشریه
|
پژوهشهای ارتباطی (پژوهش و سنجش سابق) - سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ايران سال 28 شماره 3 پیاپی 107 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1400 |
محدوده صفحات
|
185-161 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
مد زنان تبریز تصویر بدنی اختلالات تغذیه تغذیه سبک زندگی شبکههای اجتماعی زن و سبک زندگی تبریز شبکههای اجتماعی مجازی رسانههای اجتماعی شبکههای مجازی اینستاگرام رسانههای مجازی فعالیت در اینستاگرام شبکههای اجتماعی مدرن استفاده از شبکههای اجتماعی
|
چکیده
|
در عصر حاضر با ظهور شبکههای ارتباطی گسترده، سبک زندگی افراد جامعه تحت تأثیر قرار گرفته است. اینستاگرام یکی از پلتفرمهای ارتباطی است که بهواسطه تعاملی بودن و امکان انتشار و اشتراکگذاری عکس و محتوا، زمینه مقایسه را میان همسالان فراهم میآورد و بیش از همه باعث نارضایتی کاربران از تصویر بدن خود، اختلال در تغذیه و تغییر رویکرد نسبت به مد میشود. تغییر سبک زندگی تحت تأثیر رسانههای اجتماعی و تأثیرپذیری گروههای سنی مختلف همواره مورد توجه پژوهشگران بوده است. پژوهش حاضر، با هدف بررسی میزان تأثیرگذاری اینستاگرام بر سبک زندگی زنان تبریزی در سه بعد تصویر بدن، اختلال در تغذیه و مد انجام شده است. جامعه آماری پژوهش را 385 نفر از زنان 20 تا 70 سال ساکن تبریز تشکیل دادهاند. این پژوهش از نوع همبستگی و روش آن پیمایشی بوده است. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه و با روش نمونهگیری احتمالی از نوع تصادفی گردآوری شده و نتایج نشان داده است که بین میزان ساعات استفاده از اینستاگرام و نگرش زنان نسبت به تصویر بدن خود، اختلال در تغذیه و مد، رابطه معنادار وجود دارد چنانکه با افزایش ساعات استفاده از اینستاگرام، تمایل زنان در خصوص مد، به سبک مدرن افزایش مییابد و این، بر نوع نگرششان نسبت به بدن خود تأثیر میگذارد و آنان را به کنترل وزن و اختلال در تغذیه ترغیب میکند. بر اساس این پژوهش، اینستاگرام بیشترین تأثیر را در میان ابعاد سبک زندگی بر روی مد گذاشته است. عوامل زمینهای همچون شاخص توده بدنی، سن، درآمد، وضعیت تأهل و وضعیت شغلی نیز پیشبینیکنندههایی قوی بودند که تأثیرگذاری رسانه را شدت میبخشیدند.
|