عنوان | اثربخشی آموزش رویکرد یکپارچه فلدمن بر صمیمیت هیجانی و عملکرد جنسی زنان میانسال |
تعداد صفحات | 9 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | سلامت جامعه (دانشکده پرستاری، مامایی و پیراپزشکی رفسنجان سابق) شماره 4 پیاپی 50 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1400 |
محدوده صفحات | 45-37 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | عملکرد جنسی زنان مشهد عملکرد جنسی زنان مشهد زنان میانسال رویکرد یکپارچهنگر زنان مراجعه کننده به مراکز مشاوره صمیمیت هیجانی روش چند سطحی فلدمن |
چکیده |
مقدمه: بخش مهمی از سلامت و بهزیستی زنان مسائل جنسی است که می تواند بر کمیت و کیفیت روابط زناشویی تأثیرگذار باشد. این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش رویکرد یکپارچه بر صمیمیت هیجانی و عملکرد جنسی زنانِ میانسال انجام شد. مواد و روشها: پژوهش از نوع کارآزمایی آموزشی با طرح پیش آزمون، پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری، تمامی زنان مراجعه کننده به مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی آرتیمان شهر مشهد در سال 1399 بودند. با روش نمونه گیری در دسترس، تعداد 30 نفر انتخاب و در گروه های آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند و پرسشنامه های صمیمیت هیجانی (Olson و Schaefer، 1981) و عملکرد جنسی (Rosen و همکاران، 2000) را تکمیل کردند. در گروه آزمایش، رویکرد یکپارچه Feldman در 8 جلسه (هفته ای 1 جلسه به مدت 90 دقیقه) اجرا گردید. پس از پایان آموزش از گروه ها پس آزمون گرفته شد. داده ها با روش های آمار توصیفی و آنالیز کوواریانس چندمتغیری تحلیل شد. یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش رویکرد یکپارچه باعث بهبود عملکرد جنسی (58/7 = F ، 011/0 > p و 57/0 = Eta) و افزایش صمیمیت هیجانی (42/39 = F ، 001/0 > p و 60/0 = Eta) در زنان گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شد. نتیجهگیری: با توجه به نتایج، برنامه ریزی برای استفاده از روش آموزش رویکرد یکپارچه به منظور افزایش صمیمت هیجانی و بهبود عملکرد جنسی زنان میانسال ضروری است. |
کد مقاله | 43644 |
تعداد بازدید | 115 |
|